Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Nutnost motivovat zaměstnance k práci navíc kvůli procesním změnám, souvisejícím s ESG reportingem. Zcela nový přístup ke sběru zpětné vazby, který bude stále častěji nahrazovat profesionální konzultační společnosti a šetřit peníze. Rostoucí role a vliv komunit uvnitř firem. A větší tlak na to, aby komunikace se zaměstnanci byla i přes pokračující digitalizaci ergonomická a s lidským rozměrem.
Pro personalisty a manažery interní komunikace to znamená jediné – zvládnout odkomunikovat zásadní změny v procesech, kterým často nefandí ani vedení.
Jednou z nich je ESG reporting, který bude znamenat nutnost změnit procesy, zaznamenávat řadu nových údajů a vyžadovat nasazení velkého množství lidí nad rámec jejich běžných povinností. Pro firmy, které nemají vlastní systémy, to znamená zásadní nárůst tabulkové byrokracie. Jenže pokud na své lidi nezatlačí, nebudou data, a tím ani reporty. Začarovaný kruh tak vyřeší především citlivá komunikace.
Přetrvávající pocit, že ESG se v příštím roce dotkne jen malého množství firem, je zavádějící. Může se stát, že už v lednu se na jakoukoli malou firmu, na kterou se povinnost nevztahuje, obrátí její odběratel, který už chystá data do prvního reportu v roce 2026. A informace o udržitelnosti bude požadovat, protože bez nich nebude mít vlastní report kompletní. Pro nepřipravenou firmu to znamená delegovat na zaměstnance nové nepopulární povinnosti. To je bez kvalitní komunikace zásadní problém, který může ve výsledku ochromit efektivitu a motivaci lidí na celé měsíce.
Kovářova kobyla často chodí bosa. Firmy umí stále lépe komunikovat se svými zákazníky, měřit dopady komunikace a převádět je na reálný nebo potenciální zisk. Umí však to samé na úrovni interní komunikace? Nikoli. Ergonomie, tlak na efektivitu nebo uživatelskou zkušenost se na poli „interky” často zcela vytrácí. Přesto si stále vice firem uvědomuje, že to není ta správná cesta. A v interní komunikaci tak nastává rok nula HX – human experience. Tedy předávání informací tak, aby to pro jejich příjemce bylo co nejjednodušší a nejpříjemnější.
Asi nejlépe to ilustruje skutečnost, že zatímco se svými přáteli si jednoduše píšeme přes mobilní telefon a instant messengery, u řady firem se pro zásadní informace musíme přihlašovat do intranetu, který často funguje jen v běžném internetovém prohlížeči. Cena nedoručených klíčových sdělení nebo nepochopených změn je přitom vysoká. A firmy si to uvědomují. Dokázat komunikovat přirozeně a bez zbytečné byrokracie je tak jedna z met, které budou chtít v roce 2025 dosáhnout,.
Také do komunikace se bude promítat trend zplošťování manažerské struktury. Na týmy – často mezioborové – se přenáší stále více procesních kompetencí, za které zodpovídá přímo team leader. Využívá se tak možnost stavět flexibilní jednotky podle know-how a kompetencí, nikoli firemní hierarchie. A interní komunikace na to stále častěji reaguje. V rámci firem tak vznikají komunikační clustery, které pomáhají nejen v šíření informací, ale stávají se také důležitými prvky firemní kultury a employer brandingu. Pro interní komunikaci budou klíčovější i v rámci pěstování feedback culture.
Přirozená autorita komunitních leaderů může být dobrý sluha, ale zlý pán. Ve chvíli, kdy je do komunikace zapojíme s rozvahou a strategií, můžeme dosáhnout naprosto zásadní změny k lepšímu. Umět získat upřímnou zpětnou vazbu, která nebude zkreslená manažerskou tichou poštou, ale také dokázat předávat informace rychle a efektivně. Opět platí, že digitalizace komunikace umožňuje dělat věci, které nebyly v minulosti technicky možné. Dnes firmy tento dluh rády mažou.
S feedbackem souvisí také další trend. Role kvalitní zpětné vazby roste. Firmy si uvědomují, že to, na co v minulosti najímaly drahé externí analytiky, mohou s použitím vhodných nástrojů a metodik získávat přímo od vlastních lidí. Přitom právě technologická bariéra a procesní náročnost bývala často důvodem, proč se zpětná vazba sbírala buď neefektivně anebo v nedostačující frekvenci. S rozvojem chytré komunikace se však situace obrací.
Nebavíme se najednou jen o anketách, průzkumech nebo třeba týmových referendech. Zcela automatizovat se díky digitálním nástrojům dají například monitoringy nálady, identifikace bariér nebo sběr pozitivní zpětné vazby. To vše dnes mohou mít firmy průběžně v reálném čase. Zaniknout by tak mohla praxe, kdy se za nemalé prostředky pravidelně najímají externí analytici, aby se dostali k datům, která firma bez problémů má. Samostatnou kapitolou je pak issue management, tedy jednoduchá správa podnětů technického rázu nebo například skoronehod, který se pomocí chytré komunikace dá zásadně zefektivnit.
Zejména u regionálních firem platí – komunikace nekončí u vstupních dveří firmy, ale výrazně se posouvá směrem do měst a obcí. Zaměstnavatelé hrají v Česku dlouhodobě klíčovou roli. A je s podivem, jak málo tohoto výsadního postavení využívali. I tady je však cítit změna – ať už ze strany samospráv, které mají o dialog a užší vztahy s firmami zájem, anebo naopak z firem jako takových, které rády využijí podporu města nebo obce.
To, co je na Západě běžné – tedy že firmy jsou klíčovými partnery lokálních komunit – se v Česku začíná teprve ve větší míře prosazovat. Trendy však sílí. Do jisté míry to souvisí s nastavením pracovního trhu. Pro firmy je důležité mít dobré vztahy s okolními obcemi například kvůli lepším možnostem náboru nových kolegů. A pochopitelně i kvůli již zmíněnému ESG reportingu, kde jsou zdravé a otevřené vztahy s lokální administrativou také jednou z důležitých součástí.
Zásadním trendem roku 2025 bude také integrace firemních procesů, vyžadujících interakci zaměstnanců, na jedno místo. Roli intranetu tak stále častěji převezme komunikační aplikace, která bude schopná informace z jiných platforem úspěšně facilitovat. Stane se z ní pohodlný středobod pracovního života každého zaměstnance, který zároveň slouží jako důležitý procesní rozcestník.
Jsme sice ještě poměrně daleko od doby, kdy si bude zaměstnanec se svou vlastní firmou povídat pomocí AI chatbota, který mu bude vyhledávat informace napříč všemi firemními daty. Že však nemá smysl oddělovat jednotlivé firemní systémy a že to zaměstnanci vnímají jako neergonomické, to vidíme už teď. Pokud například vedení HR oddělení posílá nové směrnice, je logické, že se právě ze zprávy budou proklikávat na důležité dokumenty. Stejně to je například s přístupem k informacím o zbývající dovolené nebo nabídce školení či benefitů. Držet vše na jednom místě pomocí integrací zvyšuje násobně šanci, že se tyto informace k zaměstnanci dostanou a bude vědět, kde je najít.