Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Pokud se českých firem s obchodními vazbami v zahraničí zeptáte, co jim na každodenní bázi komplikuje život, jednou z odpovědí bude zcela jistě i devizový trh.
Bude to přibližně rok, co prezident Petr Pavel přinesl do veřejné diskuse téma, které je v českém prostředí zaručenou emocionální rozbuškou – ano, je to přijetí eura. Ačkoli české firmy již mohou vést eurové účetnictví, většina malých a středních podniků se stále potýká s vysokými náklady na směnu, které pramení z netransparentně nastaveného devizového trhu.
Na tuzemském devizovém trhu přetrvávají stále „divoké devadesátky“. Firmy se musí potýkat s pofiderními a měnícími se poplatky, malými písmenky a poznámkami pod čarou, nebo dokonce s nedůstojným vyjednáváním „kurzů na míru“ po telefonu. Výsledkem často bývá, že za směnu zaplatí mnohem více, než by musely. Podle našich výpočtů tak pravidelně nevýhodné směňování může středně velkou firmu připravit o téměř milion korun ročně – částku, která by mohla být využita na expanzi nebo inovace.
A právě expanze je pro mnoho malých a středních firem aktuální téma. Z loňského průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR totiž vyplynulo, že až 77 % z nich plánuje v následujících dvou letech působit i na dalších evropských trzích, přičemž nejčastěji míří do Německa, Polska, Rakouska nebo na Slovensko.
Vzhledem ke skutečnosti, že současná vláda neplánuje podniknout další kroky k přijetí eura a na politické mapě se neobjevuje žádná jiná alternativa, která by to s eurem myslela vážně, českým firmám však nezbývá nic jiného než na poskytovatele devizových služeb začít vytvářet tlak.
Od doby, kdy Fidoo spustilo vlastní platformu pro směnu, vidíme, že stále častěji obchodovanou měnou je také americký dolar. Ten vzhledem k nástupu staronového prezidenta Donalda Trumpa do úřadu pravděpodobně ještě zažije pár výkyvů, přičemž z dlouhodobého hlediska očekáváme, že vůči koruně bude posilovat. Samozřejmě vše závisí na tom, jak Donald Trump bude plnit svůj ekonomický plán a předvolební sliby.
Česká proexportní ekonomika a množství tuzemských dodavatelů a subdodavatelů do zahraničí se musí na novou realitu připravit. V situaci, kdy jim hrozí zhoršení jejich obchodní pozice, je důležité, aby tyto okolnosti nezneužívaly další instituce – mám na mysli zejména poskytovatele devizových služeb. Ve Fidoo zastáváme názor, že by mělo být normální požadovat po poskytovatelích jakýchkoli finančních služeb plnou transparentnost a proaktivně tento přístup prosazujeme. Důležité je to nejen proto, že politicko-ekonomická situace ve světě nevěstí zlepšení podmínek, ale také z důvodu, že úspěšné firmy se rozhodují informovaně. Takto nastavený přístup a odmítání „devadesátkových praktik“ má potenciál zlepšit podnikatelské prostředí v naší zemi, což je vzhledem k náladám tuzemských firem a jejich důvěře k ekonomice stále více než potřebné.