Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Češi stále častěji volí zimní dovolenou v tuzemsku. Letos ji chce u nás strávit celkem 47 % rezidentů, což je o 4 % více než loni. V průměru plánují sedmidenní pobyt a počítají s tím, že utratí v průměru 8 342 Kč na osobu. Nejčastěji chtějí vyrazit do Libereckého a Královéhradeckého kraje. Kromě lyžování a běžkování je láká také pěší turistika a odpočinek. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Zimní dovolenou v Česku plánuje téměř polovina dotázaných. Více než pětina respondentů počítá s tím, že si letos připlatí, naopak necelá desetina plánuje nižší výdaje.
„Nespornou výhodou českých hor je jejich blízkost a snadná dostupnost. Tuzemské sjezdovky nejsou tak extrémní, tudíž jsou ideální pro rodiny s dětmi a perfektním místem pro aktivní odpočinek i pohodovou dovolenou. Je skvělé, že roste počet Čechů, kteří plánují strávit zimní dovolenou právě u nás a že domácí lyžaři a snowboardisté zůstávají věrní českým horám,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Každé zdejší horské středisko má co nabídnout – od moderní infrastruktury přes atraktivní lyžařské tratě až po klid a čerstvý vzduch, který tolik chybí v městském prostředí. A připraveny jsou i Jeseníky, které navzdory nedávným povodním opět vítají návštěvníky. Nejen tam, ale napříč všemi českými horami platí, že vaše návštěva má smysl.“
Z výzkumu Institutu turismu vyplývá, že nejčastěji plánovanou aktivitou na zimní dovolené v Česku je pěší turistika (64 %) a lehčí procházky (56 %). Sjezdové lyžování zůstává populární u 33 % Čechů a běžkování si chce užít 29 % dotázaných. Pro 31 % lidí bude mít dovolená odpočinkový charakter s lehčími aktivitami, zatímco 17 % preferuje aktivní sportovní dovolenou. Zcela pasivní relaxaci plánuje 21 % respondentů.
Většina lidí (72 %) plánuje cestovat autem, které je tak nejčastěji využívaným dopravním prostředkem. Češi si pro pobyt vybírají především penziony (46 %) nebo hotely vyšší kategorie (36 %), přičemž klíčovými faktory při výběru ubytování jsou cena (88 %), kvalita služeb (86 %) a vlastní zkušenosti (85 %).
“Zajímavé je, že 40 % dotázaných plánuje navštívit nová místa, zatímco 33 % se vrátí na svá oblíbená. Zimní odpočinek si lidé chtějí nejčastěji užívat s rodinou (43 %)a partnerem či partnerkou (39 %),” shrnuje vedoucí Institutu turismu Petr Janeček.
Plánovaná útrata za zimní dovolenou vzrostla o 1 509 Kč na průměrných 8 342 Kč na osobu. Největší část výdajů tvoří ubytování (48 %) a stravování v restauracích (19 %). Pouze 9 % lidí plánuje, že za zimní dovolenou utratí méně než loni. Naopak 21 % Čechů počítá s tím, že jejich výdaje budou vyšší.
Během adventu se tři čtvrtiny lidí chystají navštívit tuzemské vánoční trhy, které dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější výletní cíle. Polovina respondentů si chce užít vánoční atmosféru s vůni svařeného vína a punče v místě svého bydliště, čtvrtina plánuje návštěvu trhů i v jiném městě a 8 % z nich pak zamíří také do zahraničí. Až 72 % Čechů plánuje, že na Silvestra bude doma nebo u přátel.
Mírně vzrostl počet těch, kteří se chystají v zimě vyrazit do zahraničí. Častěji se jedná o muže (39 %) mladší lidi do 29 let (48 %) a respondenty s vysokoškolským vzděláním (40 %). Ti, kteří do ciziny v zimě nevyjedou, uvádí jako nejčastější důvod, že v tomto ročním období prostě zůstávají doma (59 %), nebo na zahraniční pobyt nemají dostatek financí (45 %).
Česká horská střediska letos investovala do modernizace rekordní jednu a třičtvrtě miliardy korun. Nabízejí nejen kvalitnější služby a zázemí, ale také nové atrakce. Lidé se mohou těšit na komfortní apartmány nebo třeba nové lanovky. Čisté investice středisek přímo do letošní zimy dosáhly zhruba 800 milionů korun. Dobrou zprávou pro lyžaře je, že ceny skipasů zůstávají na loňské úrovni. Ve dvou třetinách středisek se ceny nemění, některé dokonce zlevnily
„Díky moderním technologiím, jako jsou účinnější sněžná děla nebo akumulační nádrže, se nám daří nejen šetřit vodu a energii, ale také garantovat vysokou kvalitu sněhových podmínek. Navíc stále více areálů přechází na plovoucí ceny, což umožňuje návštěvníkům ušetřit při včasném nákupu skipasů,“ doplňuje ředitel Asociace horských středisek Libor Knot.
Data, která jsou dostupná na portálu CzechTourism – Tourdata, potvrzují každoroční trend, kdy, zejména ze strany zahraničních návštěvníků, roste s blížícím se koncem roku zájem o ubytování v Česku během Vánoc a Silvestra. Provozovatelé hromadných ubytování napříč republikou aktuálně hlásí během pracovního týdne (23. – 27.12.2024) nadpoloviční obsazenost (55,6 %), přičemž průměrná cena činí 3 058 korun za pokoj a noc. O víkendu včetně pátku (27. – 29.12.2024) pak roste, jak počet rezervací (62,7 %), tak i průměrná cena za pokoj (3 424 korun). Nejvyšší obsazenost je momentálně v Libereckém a Královehradeckém kraji.
Tradičně velkému zájmu během svátečního období, hlavně díky bohatému kulturnímu programu a oslavám Nového roku, se těší Praha. Ve všední dny (23.- 27.12.) dosahuje obsazenost 56,6 % s průměrnou cenou za pokoj a noc 4 903 korun. O víkendu (27. – 29.12.) obsazenost stoupá na 70, 7 % a průměrná cena za pokoj roste na 7 561 korun.
Pokud budeme vycházet z dat za celé období vánočních svátků a Silvestra (23.- 31.12), činí průměrná cena za pokoj v regionech, mimo Prahu, 2 000 až 3 300 korun. V hlavním městě pak dosahuje 8 137 korun za noc. Obsazenost v metropoli vrcholí na přelomu roku (30. 12. 2024 – 3. 1. 2025), kdy dosahuje 73,3 % s průměrnou cenou 7 856 korun za pokoj.
V horských oblastech se průměrná obsazenost ubytovacích zařízení pohybuje mezi 60–80 %, což odpovídá vysokému zájmu o zimní sporty a rekreaci. Aktuálně nejvíce rezervací evidují Krkonoše a Šumava. Během pracovního týdne (23. – 27. 12.) činí v těchto regionech průměrná cena za pokoj a noc 3 856, resp. 2 468 korun, zatímco o víkendu (27. – 29. 12.) mírně roste na 5 351, resp. 2 903. Kč. Nejvyšší zájem o ubytování na horách je v lyžařských střediscích, kde provozovatelé očekávají další nárůst obsazenosti těsně před koncem roku.
Na tuzemské sjezdovky a běžkařské tratě láká milovníky zimních sportů také kampaň agentury CzechTourism. Cílem je motivace domácích, ale i zahraničních turistů z vybraných zemí k návštěvě „Českých hor“. Regiony jsou připraveny na návštěvníky, kteří svou přítomností pomohou oživit místní ekonomiku a zároveň si užijí nezapomenutelnou zimní dovolenou. Aktuální informace o sněhových podmínkách a tipy na výlety jsou k dispozici na portálech Kudy z nudy a Holidayinfo.