Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Češi málo využívají možnost absolvovat rekvalifikační kurzy. Ty přitom v současném, rychle se měnícím pracovním prostředí hrají klíčovou roli. Umožňují totiž připravit společnost na nové výzvy spojené s digitálními technologiemi. Přestože zájem o rekvalifikace roste, jejich potenciál zůstává nenaplněný.
Jak ukázal Index prosperity a finančního zdraví Česka za rok 2023, během posledních čtyř měsíců před sběrem dat se rekvalifikačního kurzu účastnilo 8,3 % Čechů ve věku 25 až 74 let. Unijní průměr je zhruba o třetinu vyšší – má hodnotu 12,7 %. Autoři této datové analýzy připomínají, že vyšší vzdělání a specializace pomáhají odklánět tuzemskou ekonomiku od principu montovny směrem k mozkovně. Situaci v dosavadním využívání rekvalifikačních kurzů by mohla zlepšit větší podpora ze strany zaměstnavatelů, a to i s ohledem na specifické věkové skupiny zaměstnanců nebo jiných zájemců o rekvalifikace.
Data Úřadu práce ČR říkají, že v prvním pololetí letošního roku nastoupilo na rekvalifikaci 20 118 lidí. V meziročním srovnání je to o 39 % uchazečů víc. Bezmála polovina rekvalifikací se uskutečnila v rámci digitálního vzdělávání financovaného prostřednictvím Národního plánu obnovy. Souvisí to i s klesajícím zájem zaměstnavatelů o nízkokvalifikované profese. Získat nové nebo prohloubit současné dovednosti tak nejčastěji chtějí lidé se základním vzděláním, vyučení a lidé s úplným středním odborným vzděláním s maturitou, ale bez vyučení. „Každý, kdo se neustále vzdělává, zdokonaluje nebo učí něco nového a přizpůsobuje se dynamice trhu práce, je vždycky o krok napřed. Platí to o zaměstnancích, OSVČ i maminkách a tatíncích na rodičovské dovolené. S takovým přístupem jdou ruku v ruce šance na lepší práci v daném oboru, vyšší pozici, případně i práci v oboru úplně jiném. Rekvalifikační kurzy mohou být výtahem k pozitivní změně osobní, a nakonec i společenské a ekonomické,“ vysvětluje Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Uklízečka i profesionální sportovec. Další vzdělávání dává šanci každémuNejsou to ale pouze rekvalifikace, které pro mnohé představují posun vpřed. Do hry vstupují i jiné kurzy, programy celoživotního vzdělávání nebo třeba dálkové maturitní studium. „Studuje u nás například paní uklízečka, která si dodělává maturitu, protože chce změnit profesi. Ráda by se věnovala dětem ve speciální škole. Studium bere opravdu velmi vážně a pro jeho úspěšné dokončení dělá maximum. Měli jsme tu světově proslulého hokejistu, který díky maturitě mohl získat trenérskou licenci. A mezi maturanty najdeme i ty, které inspirovaly jejich studující děti. Tito dospěláci byli natolik úspěšní, že někteří z nich pak pokračovali i ve studiu na vysoké škole,“ říká Ilona Pilařová, jednatelka Střední školy Spektrum Mladá Boleslav, která je členem skupiny Moore Czech Republic. Na této škole se stále více promítají do online výuky tematické bloky zaměřené na základy AI a její efektivní a praktické využití. Ovládání nástrojů opírajících se o systémy umělé inteligence se stává nezbytnou způsobilostí nejenom v osobním, ale i v pracovním životě. A rekvalifikační kurzy a další studium jsou zcela zásadním článkem v této digitální transformaci společnosti.
Podle údajů Úřadu práce ČR se více než polovina účastníků rekvalifikací pohybuje ve věkovém rozmezí od 35 do 55 let. Je ale nutné neopomíjet ani ty, kterým už 55 let bylo. „Jedná se o kvalifikovanou pracovní sílu, která má zkušenosti, chuť se vzdělávat a je loajální. Personalisté by je ve vlastním zájmu rozhodně neměli přehlížet a měli by jim umět nabídnout podmínky vyhovující jejich potřebám. To ostatně potvrdil i náš vlastní dubnový průzkum, kterého se účastnilo 600 zaměstnanců starších 55 let. Při hledání uplatnění na trhu práce je pro 29,3 % respondentů důležitá flexibilní pracovní doba, 28,6 % dotázaných by ocenilo podporu v podobě školení nebo jiné formy vzdělávání, která by jim byla nápomocná při zvládání nových technologií,“ připomíná Radovan Hauk z Moore Czech Republic.
Každodenní praxe vzdělávacích institucí upozorňuje i na důležitost osobní motivace a odvahy vypořádávat se s nastalými změnami. „U studentů se občas setkáváme s nedostatečnou podporou ze strany zaměstnavatele nebo dokonce i rodiny. Problémem bývá také nedostatek financí a času na studium nebo strach z návratu do vzdělávacího procesu. Lidé mají často pocit, že už jsou na učení staří a obávají se i nových technologií. Nicméně zastávám názor – a výsledky našich studentů jsou toho nejlepším příkladem – že nikdy není pozdě a překážky jsou od toho, aby se překonávaly,“ uzavírá Ilona Pilařová.