čtvrtek 23. ledna 2025
ikona hodiny 25. 10. 2024 06:17

Dopady zářijových povodní na český turistický trh

Zářijová data poradenské společnosti STR přinesla informace o vývoji hotelového trhu ve světě, v Evropě i České republice.  S napětím se očekávalo, jaký dopad měly katastrofální povodně na hotelový trh. Data ukazují, že v regionech značný, v Praze velmi malý.

Foto: Shutterstock.com
Dopady zářijových povodní na český turistický trh Foto: Shutterstock.com

Září bylo pokračováním trendu slabých výsledků českého hotelového trhu. Meziroční nárůst tržeb českých hotelů (+2,1 %) zdaleka nepokrývá inflaci. Částečně jsou vysvětlením povodně, mimo Prahu tržby totiž klesly, Praha jakožto lídr hotelového trhu se zhruba polovinou turistů – pak rostla o 5 %.

Můžeme spekulovat, že deště výrazně srazily výsledky rakouských hotelů, ale Vídeň měla výsledky ještě horší než zbytek Rakouska. V Polsku byly povodně také, a jejich trh rostl o 7,1 % (3x více než český). Varšava má +13,8 % růst tržeb.

Pokud analyzujme výsledky střízlivě, povodně dopad na náš trh měly, ale nikterak zásadní. Spíše sledujeme prohlubující se trendy. Za Evropou jsme opět zaostali, Maďarsko roste meziročně o 23,7 % a dosahuje také skoro o čtvrtinu vyšších tržeb než my. Jinými slovy před rokem jsme se s nimi skoro rovnali, teď jsou o parník před námi. Že předhonili i Rakousko a Německo, to je pouze slabou útěchou.

Zdroj: STR
Zdroj: STR

„Česká republika stagnuje. Pryč jsou doby, kdy jsme byli daleko před Poláky a Maďary, a blížili se k Vídni (teď v září měla Vídeň propad a stejně je 30 % nad námi),“ hodnotí Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Vymlouvat se na povodně je snadné, ale lidé teď cestují obecně na poslední chvíli, sledují počasí a každé ochlazení a deště poptávku trochu srazí. Podle mě, na tyto zveřejněné výsledky mají povodně malý vliv.“

Zdroj: STR
Zdroj: STR

Meziměsíční srovnání 

Září patří mezi nejúspěšnější české „hotelové“ měsíce v roce. Vrací se kongresová a korporátní turistika, teploty jsou ještě příjemné, přijíždí i solventnější klientela. Trochu doháníme evropská čísla – Evropa byla tento měsíc v průměru cenově o 42 % nad Českou republikou. To je hodně, ale o prázdninách to bylo o 65 %.

Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.

Články autora Dagmar Schejbalová

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Aktuality

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...