Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Zářijová data poradenské společnosti STR přinesla informace o vývoji hotelového trhu ve světě, v Evropě i České republice. S napětím se očekávalo, jaký dopad měly katastrofální povodně na hotelový trh. Data ukazují, že v regionech značný, v Praze velmi malý.
Září bylo pokračováním trendu slabých výsledků českého hotelového trhu. Meziroční nárůst tržeb českých hotelů (+2,1 %) zdaleka nepokrývá inflaci. Částečně jsou vysvětlením povodně, mimo Prahu tržby totiž klesly, Praha jakožto lídr hotelového trhu se zhruba polovinou turistů – pak rostla o 5 %.
Můžeme spekulovat, že deště výrazně srazily výsledky rakouských hotelů, ale Vídeň měla výsledky ještě horší než zbytek Rakouska. V Polsku byly povodně také, a jejich trh rostl o 7,1 % (3x více než český). Varšava má +13,8 % růst tržeb.
Pokud analyzujme výsledky střízlivě, povodně dopad na náš trh měly, ale nikterak zásadní. Spíše sledujeme prohlubující se trendy. Za Evropou jsme opět zaostali, Maďarsko roste meziročně o 23,7 % a dosahuje také skoro o čtvrtinu vyšších tržeb než my. Jinými slovy před rokem jsme se s nimi skoro rovnali, teď jsou o parník před námi. Že předhonili i Rakousko a Německo, to je pouze slabou útěchou.
„Česká republika stagnuje. Pryč jsou doby, kdy jsme byli daleko před Poláky a Maďary, a blížili se k Vídni (teď v září měla Vídeň propad a stejně je 30 % nad námi),“ hodnotí Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Vymlouvat se na povodně je snadné, ale lidé teď cestují obecně na poslední chvíli, sledují počasí a každé ochlazení a deště poptávku trochu srazí. Podle mě, na tyto zveřejněné výsledky mají povodně malý vliv.“
Září patří mezi nejúspěšnější české „hotelové“ měsíce v roce. Vrací se kongresová a korporátní turistika, teploty jsou ještě příjemné, přijíždí i solventnější klientela. Trochu doháníme evropská čísla – Evropa byla tento měsíc v průměru cenově o 42 % nad Českou republikou. To je hodně, ale o prázdninách to bylo o 65 %.
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.