středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 7. 10. 2024 09:04

Rostoucí podíl privátních značek

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší úrovně kvality a inovací, což potvrzuje rovněž jejich rostoucí podíl na trhu. Hlavní zprávou společné tiskové konference Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) a výzkumné agentury NielsenIQ (NIQ) je, že se privátní značky nebojí vykročit do světa a představují tak skvělou příležitost pro obchodní partnery i dodavatele.

Foto: Shutterstock.com
Rostoucí podíl privátních značek jako příležitost pro obchod a dodavatele Foto: Shutterstock.com

Privátní značky nejsou pouze trendy, ale i budoucnost českého potravinářského průmyslu, a to jak na domácím, tak na zahraničním trhu. Z výzkumu NIQ vyplývá, že Češi si privátní značky oblíbili, což potvrzuje rovněž jejich rostoucí podíl na trhu. Podle společnosti NIQ 81 % dotazovaných zákazníků souhlasí s tím, že privátní značky nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu. Podíl privátních značek tak dále narůstá a zájem o ně neopadá ani s poklesem inflace. Přestože privátní značky v poslední době již neprojevují takovou dynamiku jako v období vysoké inflace, stále mají velký potenciál pro další růst. Podle aktuálních dat NIQ je v posledním roce podíl privátních značek na českém trhu 27 %, což překračuje globální průměr 22 %, ale zaostává za průměrem Evropy, který činí 36 %. Evropští premianti jako Švýcarsko nebo Spojené království se pohybují s tržním podílem okolo 50 %.

„Podíl privátních značek v České republice sice přesahuje globální průměr, přesto však v porovnání se západní Evropou zůstává významný prostor pro další růst. Pro úspěch na trhu je ale důležité nejen porozumět potřebám spotřebitele a sledovat aktuální trendy, ale i ovládat detailní znalost dané kategorie, jelikož každá má tak trochu svůj vlastní příběh,“ komentuje vývoj Romana Duníková, Customer Success Director NIQ.

Zatímco 78 % Čechů přiznává, že privátní značky nakupuje, reálně je alespoň někdy kupují v zásadě všichni. Průměrná cenová výhoda privátních značek činí 23 %, avšak u více než dvou třetin kategorií přesahuje 25 %.

„Zákazníci po privátních značkách sahají čím dál častěji. V minulosti je vnímali jako cenově dostupnější alternativu, dnes ale po privátkách sahají jako po kvalitní potravině s dobrou cenou. Nové prémiové řady privátních značek nebo řady zaměřené na zdravý životní styl jsou dnes plnohodnotnou alternativou značkových výrobků a zároveň nabízejí lepší cenu. Mnoho privátních značek se navíc vyrábí v České republice a pro české potravináře jsou garancí dlouhodobé spolupráce,“ doplňuje prezident SOCR Tomáš Prouza.

Z dosavadních zkušeností obchodních řetězců vyplývá, že mezi nejoblíbenější produkty privátních značek patří masné výrobky, trvanlivé potraviny jako cereální tyčinky, přípravky na pečení a bujóny, stejně jako čerstvé ryby nebo drogistické zboží. Tyto kategorie si získávají rostoucí popularitu nejen na domácím trhu, ale také na exportních trzích, zejména ve střední a východní Evropě a v USA. Podle posledních analýz roste zájem spotřebitelů o zdravější varianty potravin, což přináší příležitosti pro české dodavatele.

„Mezi nejnovější trendy patří rostlinné alternativy a proteinové potraviny a nápoje. Další významný potenciál spočívá v produktech s vysokou přidanou hodnotou. Příkladem jsou čerstvé saláty, polotovary, hotová jídla a zdravé svačinky,“ dodává Tomáš Prouza.

Roste také zájem o balení s ingrediencemi a receptem pro domácí přípravu plnohodnotných teplých jídel, speciální druhy pečiva, jako jsou špaldové, bezlepkové a bio produkty, a bobuloviny či plodovou zeleninu.

„Díky rostoucímu podílu privátních značek se otevírá prostor a příležitosti pro nové dodavatele. Českým potravinářům to dává velkou příležitost pro obohacení trhu a uspokojení potřeb spotřebitelů, kteří hledají kvalitní a inovativní produkty. Stejně jako všude jinde ve světě se privátní značky stávají stále významnějším segmentem maloobchodu, který může přinést prospěch jak dodavatelům, tak konečným uživatelům,“ uzavírá prezident Tomáš Prouza.

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Analýzy

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Analýzy

Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě

Při posuzování toku dat v rámci internetu bývalo...
Analýzy

Novou výstavbu kanceláří v Praze provázejí komplikace

V Praze byla ve třetím čtvrtletí dokončena pouze jedna...