středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 4. 9. 2024 10:29

Exportní financování? Ano, ale…

České firmy mají zájem o využívání produktů exportního financování a pojištění, ale potýkají se s překážkami při jejich využívání, ukázal průzkum HK ČR.

Eva Rajlichová autor

Hospodářská komora ČR

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Více než polovina dotázaných firem z řad exportérů (57,8 %) se v posledních 12 měsících rozhodla nevyužít žádné produkty exportního financování nebo pojištění. A to i přes rizika spojená s mezinárodním obchodem. Naopak mezi nejčastěji využívané produkty patří dokumentární akreditivy (27,5 %) a pojištění pohledávek (přes 21,6 %) zaměřující se především na zmírnění rizika platební neschopnosti odběratelů. Zájem je také o předexportní financování (7,8 %), které pomáhá s pronikáním na zahraniční trhy a získáváním nových zakázek.

Šetření dále odhalilo, že 33,3 % firem nečelí při snaze získat exportní financování nebo pojištění žádným překážkám. Ty, které jim čelí, se setkávají s limitující nabídkou pro některá exportní teritoria (31,4 %), administrativní náročností žádostí (21,6 %) či dlouhými procesy schvalování (19,6 %). Zlepšení těchto oblastí by vedlo ke zvýšení dostupnosti exportního financování i pojištění a k efektivnější podpoře exportu. „Při zabezpečování svých exportních aktivit čelí české firmy značným výzvám. Aby se čeští podnikatelé mohli lépe vyrovnat s riziky spojenými s mezinárodním obchodem, je nezbytné zaměřit se na zjednodušení administrativních procesů a rozšíření nabídky exportních produktů,“ vysvětluje Radek Jakubský, viceprezident Hospodářské komory.

Problém: Nízká informovanost firem o dostupných možnostech

Firmy, které využívají produkty exportního financování, se nejčastěji obracejí na své stávající banky. Jejich služeb tak využily pro export téměř tři čtvrtiny respondentů
(72,7 %). Produkty České exportní banky (ČEB) nebo Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP), tedy dvou specializovaných státních institucí, využilo shodně
15,2 % respondentů.

 „ČEB se zaměřuje na segmenty ekonomiky, kterým se od komerčních bank z důvodu korporátních politik jejich zahraničních vlastníků dostává omezené podpory. Skvěle se tedy doplňujeme. Navíc vstupujeme pouze do jednotlivých transakcí. Klienti u nás například nemusejí vést platební styk. Klienty ‚nepřetahujeme‘, nemáme ambici stát se jejich hlavní bankou. V poslední době s komerčními bankami často vstupujeme do klubů, abychom českým společnostem poskytli co nejefektivnější podporu,“ říká generální ředitel ČEB Daniel Krumpolc.

Výsledky šetření ukazují, že téměř třetina firem (29,4 %) by uvítala rozšíření nabídky existujících produktů nebo služeb v oblasti exportu, investic a zvyšování konkurenceschopnosti. Na druhé straně více než 41 % firem uvedlo, že nedokáží posoudit, zda nějaké produkty a služby na trhu postrádají. To pravděpodobně poukazuje na nízkou informovanost firem o dostupných možnostech. Hospodářská komora se bude nadále věnovat podpoře vývozců a snažit se o zlepšení podmínek pro mezinárodní obchod českých firem.

Články autora Eva Rajlichová

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Aktuality

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...