Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
EKO-KOM představil v červenci nový televizní spot o třídění odpadu a zatím boduje! Umíte si představit svět bez třídění odpadu? U nás máme štěstí, protože na rozdíl od mnoha jiných zemí ve světě, máme v ČR propracovaný systém, do kterého je zapojeno přes 21 tisíc firem a více než 6 tisíc obcí. Třídění je tak dostupné pro 99 % obyvatel a tři čtvrtiny spoluobčanů své odpady skutečně třídí.
Televizní spot s názvem I holky z první třídy vědí, že se třídí je součástí mediální kampaně Autorizované obalové společnosti EKO-KOM, která se snaží veřejnosti připomenout smysluplnost a nutnost třídění odpadu.
Hrdinky v nové reklamě samozřejmě vědí, že třídění je jednoduchý první krok k tomu, aby byl odpad efektivně využit. Recyklací lze připravit surovinu pro výrobu nových výrobků nebo lze odpad využít na výrobu tepla či energie. Tím šetříme primární zdroje, které nemusíme těžit. A méně odpadu končí bez efektivního využití na skládkách, které představují zátěž pro životní prostředí.
Díky aktivnímu přístupu občanů se loni z celkového množství vyprodukovaných obalových odpadů podařilo předat 75 % k recyklaci a dalších 11 % k energetickému využití. Míra recyklace obalů se tak meziročně zvýšila o 4 % a míra celkového využití byla vyšší o 5 %.
1 261 452 tun obalových odpadů vzniklo v ČR
941 285 tun tj. 75 % všech použitých obalů vyprodukovaných v ČR bylo následně předáno k recyklaci
143 271 tun tj. 11 % všech použitých obalů vyprodukovaných v ČR bylo následně předáno k energetickému využití
920 007 barevných kontejnerů a menších nádob na tříděný odpad mají lidé k dispozici v celé ČR
75,6 kg papíru, plastů, skla, nápojových kartonů a kovů vytřídil v průměru za minulý rok každý obyvatel ČR
75 % obyvatel ČR pravidelně třídí odpad
Do kampaně se podařilo dostat i další aktuální téma, kterým je problematika pohozeného odpadu, často označovaná jako littering. Děvčata se s tímto ve spotu vypořádají po svém a je jasné, že házet odpad na zem se nevyplácí!
Littering je nejenom neestetický, ale také nebezpečný celosvětový problém. Na jeho úklid musejí obce vynakládat velké finanční prostředky, které by mohly využít třeba k rozvoji dětských hřišť, sportovišť, údržbě parků a podobně.
Televizní spoty využívá EKO-KOM pro informování veřejnosti o důležitosti uvědomělého nakládání s odpady prakticky od začátku své činnosti. V nedávné době se na televizních obrazovkách objevovaly například úspěšné spoty ukazující nesmyslné situace záměny různých profesí, které měly v lidech podpořit myšlenku smysluplnosti správného nakládání s odpady. To podepisuje slogan Život dává smysl, když je vše na svém místě.
Veřejnost tak bavila videa, v nichž si letušky vymění roli s popeláři, číšník z luxusní restaurace s ošetřovatelem zvířat v zoo, řezník s chirurgem a hasiči s gogo tanečnicemi.
Dvojice reklam dokonce uspěla v mezinárodní konkurenci. Spotu s letuškami a popeláři V podpatcích v odpadcích udělila odborná porota v New Yorku na mezinárodním reklamním festivalu Cresta Awards bronz v kategorii televizních kampaní.
Videu Se skalpelem za pultem, v němž si vymění role chirurg s řezníkem, udělila na celosvětové soutěži Epica Awards v Berlíně porota složená z odborných reklamních novinářů zlato v kategorii Veřejný zájem – životní prostředí. To bylo velké ocenění nejen pro EKO-KOM, ale i pro českou reklamní kreativu.
V dalších letech na tyto úspěšné spoty navázaly další, tentokrát se sdělením, že správným tříděním připravujeme surovinu pro recyklaci a další využití, nebo že třídění je základní a jednoduchou činností, díky které můžeme snížit vlastní uhlíkovou stopu.
Aktuální spot se statečnými holčičkami, se kterým se můžou diváci nyní setkat na televizních obrazovkách a v online prostředí, již také dosáhl zajímavého ocenění odborné veřejnosti. Zvítězil v červencovém souboji spotů – měsíčním hlasování týdeníku Marketing&Média o nejlepší reklamu a postoupil do velkého finále, kde se v lednu rozhodne o nejlepší reklamě roku 2024.
Zajištění povinné osvěty a vzdělávání žáků v oblasti ochrany životního prostředí a informování spotřebitelů o správném třídění vyplývá z autorizace udělené EKO-KOMu Ministerstvem životního prostředí ČR. A oslovení prostřednictvím televizních spotů stále zůstává mezi těmi klíčovými. Realizace komunikačních kampaní tak dlouhodobě přispívá k efektivnímu třídění odpadů a zároveň k dobrým výsledkům třídění a recyklace odpadů. V roce 2023 bylo na osvětu a propagaci vynaloženo 2,5 % z veškerých nákladů EKO-KOMu.