středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 31. 7. 2024 07:35

Slabší průmysl: Oživení se stále protahuje

Po první polovině letošního roku je patrné, že evropský průmysl nadále prochází určitou kontrakcí. Index PMI ve zpracovatelském průmyslu v eurozóně byl v červnu 2024 revidován na vyšší hodnotu 45,8 z předběžného odhadu 45,6. Přesto indikátor zůstává výrazně pod průměrem průzkumu 51,6 a výroba se v letošním roce snížila zatím nejrychlejším tempem. Nové zakázky, nákupní aktivita firem i zaměstnanost klesaly bohužel opět rychleji. V jakém stavu je odvětví, co můžeme čekat od zbytku roku nebo jaké jsou dopady na domácí průmyslovou základnu?

Foto: Shutterstock.com
Slabší průmysl: Oživení se stále protahuje Foto: Shutterstock.com

Nižší průmyslová výroba v červnu naznačuje, že sektor zažívá pouze pozvolné oživení, které by mohlo zrychlovat jen v omezené míře. Pozitivním faktorem by mohla být vyšší spotřeba domácností, nižší úrokové sazby nebo redukce zásob. Pozitivně by pak na investiční aktivitu firem mohlo působit zásadnější uvolnění měnové politiky ze strany ČNB. Ta na svém nadcházejícím zasedání může přikročit ke snížení sazeb až o 50 bps. To je výčet pozitivních věcí, na druhé straně přetrvávají citelná rizika. Viditelně zdražuje již řadu měsíců námořní doprava, ceny tohoto segmentu dopravy se dostávají na nejvyšší úrovně od pandemie covid–19. Právě tehdy takzvaná úzká hrdla znamenala významné nabídkové šoky a zpomalení tempa výroby. Sledovaný index přepravy Drewry’s World Container se tento týden zvýšil o 1 % na 5 937 USD za 40ft (40 stop) kontejner a ve srovnání se stejným týdnem minulého roku vzrostl o těžko uvěřitelných 286 %. Na vině zůstávají útoky povstaleckých skupin z Jemenu. Právě kvůli těmto hrozbám v Rudém moři je ohrožena trasa mezi Evropou a Asií. Dopravci raději obeplují celou Afriku, což cestu prodlužuje až o dva týdny a výrazně jí tak prodražuje.

Komplikovaná situace zůstává v Číně, kde tamní ekonomika i přes opakované měnové či fiskální stimuly bojuje s trvalejší deflací a nižším ekonomickým růstem. To pak oslabuje poptávku po zboží z Evropy.

S obavou současný vývoj sledují velké automobilové koncerny. Ty se již tak potýkají s určitými výpadky v dodavatelských řetězcích. V hospodářských výsledcích za uplynulé čtvrtletí tuto situaci okomentoval německý podnik Porsche. Společnost uvedla, že kvůli nedostatku hliníkových dílů by mohla dokonce úplně zastavit výrobu některých svých modelů, potýká se rovněž se slabší poptávkou. Zbytek letošního roku, tak může být poznamenán určitými výkyvy ve výrobě a slabším ekonomickým růstem klíčových ekonomik, což může dál brzdit oživení domácího průmyslu.

Články autora

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Názory

Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...
Expertní pohled

Diskuse o euru v Česku ustrnula. A doplácejí na to firmy

Pokud se českých firem s obchodními vazbami v...
Názory

Na trase USA Čína se znovu eskalují obchodní spory

V uplynulém období se znovu eskalovala obchodní válka...