Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Červnová data poradenské společnosti STR přinesla po zimní a jarní sérii úspěchů nedobrou zprávu o výkonnosti českých hotelů. Na květnové rekordní výsledky (spojené mj. s mistrovstvím světa v hokeji) se nepodařilo navázat a přišel velký propad. Varující jsou zejména meziročně stagnující tržby hluboko pod inflací.
Červen přinesl studenou sprchu pro české hotely. Po nečekaně úspěšné zimě a tradičním jarním sezónním růstu, který gradoval fantastickým květnem, přišel velký propad. Praha meziměsíčně ztratila přes 13 % na tržbách – pokoje se prodávaly až o 500 korun levněji. (Podrobnosti v grafech a tabulkách níže). Ještě varovnější je meziroční srovnání, kde ubohý 1,2% růst českých tržeb nejenže nepokrývá inflaci, ale přináší propadávání českých hotelů oproti Evropě, i přímé středoevropské konkurenci.
Mezitím Evropa roste o více než 5 %, Rakousko a Maďarsko o 7 %. Největší boom pak zažívají pobaltské státy (Litva + 18 %, Estonsko +15 %) a Pyrenejský poloostrov (Španělsko +16 %; Portugalsko +11 %) a Řecko (+18 %). Až za ním je červnové fotbalové Německo (+16 %) a opakovaně největší meziroční nárůsty pak zaznamenává Rusko (+19 %). To je ale v posledních letech mimo evropský trh.
„Výsledky naší skupiny jsou sice výrazně lepší než celkové, ale český trh není v dobré kondici,“ neskrývá skepsi Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „V červnu bylo minimum zajímavých kulturních, sportovních nebo společenských akcí a turistů jenom „ťapajících po památkách“ silně ubývá. Navíc Praha není jediné hezké město v Evropě. Edinburgh vyrostl meziročně o 29 % – Praha o 2,3 % (pod inflací) a třeba Budapešť (mimochodem plná českých turistů) o 9,1 %. Objevují se nové trhy – Baku + 35,2 % a nám ujíždí vlak.“
„Turisté v Praze jsou (opět díky akcím jako Všesokolský slet), ale ne všichni mimopražští ubytovatelé si sezonu pochvalují,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda. „Léto bude ziskové a slušné. Ve světle trendů a vývoje trhu bychom však neměli spát na vavřínech. Koneckonců v červnu žádné vavříny český trh neměl.“
Červen je začátek vrcholu sezóny pro mimopražské ubytovatele. Jižní Čechy – Šumava, Jižní Morava, další regiony… Pro Prahu jako hlavního tahouna českého turismu je léto specifické. Zmizí korporátní a kongresová turistika, trendem jsou velké pokoje s přistýlkami (cestují celé rodiny) a v poslední době jdou nahoru i hotely s dobrou dopravní dostupností autem, neboť řada turistů ze severu (Německo, Skandinávie, Polsko…) si zde dělá zastávku při dlouhé cestě na jih.
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.