Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Květnová data poradenské společnosti STR potvrdila výborný trend předcházejících měsíců. Česká republika (tažená Prahou) po dlouhých letech překonala v tržbách Rakousko. Turismus v Česku je už silnější než před covidem.
Květen přinesl vynikající čísla pro české hotely a navázal na vrcholné (předcovidové) roky 2018, 2019, kdy Česká republika byla významným evropským turistickým hráčem, jasným lídrem východní Evropy a Praha útočila na turistické giganty jako Vídeň, Řím nebo Londýn. Pozitivní je zejména trend: zatímco celoevropské tržby vzrostly meziročně o 6,5 %, Česká republika má po Turecku nejvyšší nárůst (18,3 %), čemuž kromě Ruska, sekunduje už jen Španělsko a částečně Polsko. (Více v tabulce).
„Výsledky května jsou fantastické,“ neskrývá uspokojení Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Na druhou stranu, květen byl měsíc mistrovství světa v hokeji, velkých koncertů Rammstein a dalších akcí, což výsledky lehce pozitivně zkresluje. Ale potvrdil se jak rostoucí trend uplynulého půl roku, tak změna chování lidí, kde pozorujeme, že hosté poslední dobou daleko více cestují v souvislosti s akcemi než jen chozením po památkách. Dobrou zprávou je, že výrazně přibývá Čechů, což nadcházející Sokolský slet jistě ještě podtrhne. Jsou to naši nejmilejší hosté. Koneckonců jsme ryze česká hotelová skupina.“
Za nárůstem Českého trhu není ani tak obsazenost hotelů, ale rychlý růst cen pokojů. Praha už sice z tohoto hlediska překonala Vídeň i Berlín, ale na evropské giganty (např. Řím, Paříž) se stále dívá z velkého odstupu. Zaostávání v cenách za bohatými západními státy je ovšem i naší výhodou, Praha totiž stále poskytuje velmi dobrý poměr cena/kvalita. Evropa je drahá a ještě zvyšuje ceny, navíc slábnoucí kurz koruny přináší pro cizince dostupnější dovolenou v ČR.
A jaké bude léto? „Hotely se rychle plní, v Praze je prodáno již přes 50 % kapacity a zbytek se rychle doprodá,“ predikuje Jaroslav Svoboda. „Významným trendem je totiž také to, že lidé čím dál více rezervují pobyty na poslední chvíli. Proto mohu konstatovat, že město bude v létě praskat ve švech.“
Květen je vrchol turistické sezóny. Dlouhé roky to býval nejlepší měsíc roku, v posledních letech, díky čím dál populárnějším vánočním trhům – se vrcholu dosahuje v prosinci. Letošní květen podpořily významné akce jak tradiční (Pražské Jaro), tak unikátní (MS v hokeji; několik velkých koncertů).
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.