Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Dubnová data poradenské společnosti STR ukazují výborný začátek jara pro české (pražské) hotely. Česká republika se konečně odpoutala ze spodní části evropské tabulky a začíná útočit dokonce na turistickou velmoc Rakousko.
Duben navazoval na dobré zprávy pro české hotely z března, února i ledna. Zatímco meziroční růst tržeb pro celou Evropu byl 4,5 %, české hotely dokázaly navýšit cenu pokoje o 13,7 %. Pozitivně začínají vypadat i absolutní čísla, kde se ČR již jasně oddělila od Polska, Maďarska a Slovenska (které nás v uplynulých letech takřka dorovnaly), a začala útočit na stagnující Rakousko a podobné turistické velmoci (více v tabulce).
„Když jdu z našeho hotelu Josephine (v Ungeltu), často se projdu Karlovou ulicí ze Staroměstského náměstí, a celá data STR vidím prostým okem. Turisté už opět berou Prahu útokem,“ říká s úsměvem Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Přestože byl duben z části chladný a neměl letos Velikonoce, čísla českých hotelů rostou. Dokonce už ani neplatí, že je skvělý jen meziroční nárůst (kvůli porovnání s mizerným základem), neboť duben 2023 byl úspěšný měsíc. Jdou nahoru i absolutní čísla.“
Nejlepších tržeb v Evropě dosáhla v dubnu s převahou Itálie. Není překvapení, že vysoko se drží bohaté země jako Švýcarsko a Holandsko. Česká republika však rychle dobývá zpět předcovidovou pozici turisticky úspěšné země. Silnějšího růstu (kromě rychle rostoucího Turecka a Ruska) dosahuje jen Rumunsko, na olympiádu se chystající Francie (průměrná cena pokoje v Paříži, nejdražšího města Evropy, je přes 8 tisíc Kč za noc) a Řecko, které je známé velkými výkyvy.
Naopak řada srovnatelných zemí stagnuje. „Květen ve spojení s hokejovým mistrovstvím světa, dobrý trend českých hotelů ještě umocní. Otázkou je, jak pak naváže červen a léto,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda.
Duben začátek jara a hlavní turistické sezóny. Velikonoce jsou začátkem hlavní turistické sezóny a letos byly již březnu (loni v dubnu). Navíc byl letos březen extrémně teplý (turistický), kdežto duben v první části naopak chladný. To data poněkud vychyluje. Přesto jsou české výsledky výborné.
A mimochodem: Poslední graf dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.