Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Další ze série odborných snídaní komunikační agentury COT group byla v úterý 23. ledna věnována stále viditelnějšímu trendu udržitelnosti, který významně mění mantinely současného byznysu. Navazovala tak živou platformou na speciál v prosincovém čísle časopisu Komora.
V panelové diskuzi, kterou moderoval Milan Pavelka, se sešli odborníci z obou stran. MICE segment v debatě reprezentovali Daniel Nedvěd (Asiana MICE) s Lenkou Žlebkovou (Kongresové centrum Praha), kteří zastupovali i Prague Convention Bureau, s nimi pak Veronika Janečková (CzechTourism). Za druhou stranu, tedy za firmy, které MICE služeb využívají, do debaty přispěli Libor Kytýr (Sanofi) a Radka Svobodová (Foxconn).
Dvouhodinová debata, do níž se aktivně zapojovali i hosté z řad hoteliérů, destinačního managementu, neziskových organizací a dalších subjektů, kteří se podílejí na organizování a nabídce MICE aktivit v Česku, přinesla jednoznačné závěry: udržitelnost a společenská odpovědnost ve všech významech jsou nedílnou součástí dnešního podnikání. Není to už jen ono někdejší nice to have, ale stává se to nutností. „ESG parametry ještě nejsou v top trojce rozhodovacích faktorů zákazníků, ale posouvají se nahoru a nabývají na významu,“ poznamenala například Lenka Žlebková. To potvrdila z pléna například i ředitelka „zeleného hotelu“ Best Western Hotel Moran Gabriela Prachařová, která potvrdila, že jejich hotelu sázka na udržitelnost generuje novou klientelu.
Diskuze zdůrazňovala, že ESG se netýká jen ekologie, na kterou bývá udržitelnost často redukována, ale že otevírá velký prostor pro širokou paletu aktivit od bezbariérovosti přes sociální, věkovou či genderovou spravedlnost až po férovost podnikání třeba ve vztahu k místním komunitám. Jak konstatoval moderátor Milan Pavelka a shodli se na tom i účastníci panelu, model user friendly je přežitý, dnes je aktuální model life friendly.
To byl moment, který debatu nasměroval i ke snaze pojmenovat faktory, které rychlejší nástup udržitelnosti brzdí. Abychom je překonali, je nutná změna ve třech aspektech. Je potřeba vnímat nejen krátkodobý zisk, ale i dlouhodobější efekty podnikatelských aktivit. Jejich úspěch, jakkoliv podnikání musí dávat ekonomický smysl, by také neměl být měřitelný pouze penězi, ale i hodnotami jako sou smysl, prospěch či užitek v širším, celospolečenském kontextu. A konečně: Není možné chovat se udržitelně, aniž bychom v určité fázi zvládli jistou míru osobního nepohodlí. Nicméně, jak debata prokázala, udržitelnost umí generovat nejen úspory, ale i zisk. Společensky odpovědný MICE se zkrátka vyplatí!