Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Největším zdrojem uhlíkových emisí jsou u Vodafonu překvapivě obyčejné automobily. Důvod je prostý – už 12 let pohání veškerou infrastrukturu firmy pouze zelená energie. Ačkoliv objem přenesených mobilních dat v síti za posledních pět let stoupl o víc než 850 procent, uhlíkovou stopu i spotřebu elektrické energie drží na uzdě stále efektivnější technologická řešení. Jejich relevance v uplynulém fiskálním roce dramaticky stoupla s příchodem války na Ukrajině a energetické krize. To vše vyplývá z právě vydané nefinanční výroční zprávy Vodafonu.
„Digitální technologie jsou naprosto klíčové pro úspory energií, efektivnější využívání přírodních zdrojů, vytváření cirkulární ekonomiky a snižování elektroodpadu, což jednoznačně ukazují i naše data. Klimatická krize je krizí nás všech, zelená a digitální transformace firem a celé ekonomiky je proto naprosto nevyhnutelná,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.
Pozitivní vliv technologií na snižování dopadu lidské činnosti na životní prostředí je neoddiskutovatelný, a to i v řeči čísel. Například pomocí řešení internetu věcí loni Vodafone přispěl k úspoře 25 804 tun oxidu uhličitého u svých zákazníků, což je meziroční nárůst skoro o pětinu. Tato řešení pomáhají snižovat spotřebu energií, chytře spravovat budovy nebo vozový park a v neposlední řadě také městům efektivněji, levněji a šetrněji svážet komunální odpad.
Není překvapením, že objem dat přenášených v mobilní síti Vodafonu dlouhodobě roste, mezi lety 2017-2022 stoupl dokonce o 864 % a jen v uplynulém roce pak o dalších 38 %. Množství emisí CO2 na jednotku dat Vodafone přitom snížil o 26 %. Celkovou spotřebu elektrické energie se podařilo snížit o 3 %, a to zejména díky důrazu na energetickou efektivitu, konkrétně například nasazení chytré správy Citrix serverů.
Vodafone už 12 let využívá pro svůj provoz pouze zelenou energii, právě z toho důvodu nejsou hlavním zdrojem znečištění emise z elektřiny, ale obyčejná spotřeba fosilních paliv pro provoz vozového parku a vytápění budov. Také v těchto oblastech ale Vodafone přichází s inovacemi, které pomohly snížit uhlíkové emise.
V minulém obchodním roce Vodafone ve svém datacentru například instaloval tepelné čerpadlo a začal využívat teplo z datacentra pro vytápění kanceláří. Díky tomu bylo možné zrušit dosavadní vytápění z plynové kotelny. „Tento krok snížil spotřebu plynu Vodafonu v České republice o 12 % a celkové množství emisí o 40 tun za rok. Další omezení spotřeby fosilních paliv souvisí se snižováním počtu služebních aut a postupným přechodem k vozovému parku na pohon hybridní, plug-in hybridní a elektrický. Do roku 2028 by se ve Vodafonu mělo jezdit výhradně elektromobily,“ doplňuje Zuzana Holá.
Strategie udržitelnosti se ale zdaleka nevěnují jen životnímu prostředí, velmi důležité jsou rovné šance pro každého. Interní statistiky říkají, že ve středním managementu Vodafonu v uplynulém fiskálním roce působilo 41 % žen (oproti 37 % v roce předchozím), v nejvyšším managementu pak byly ženy zastoupeny ze 40 %. Firma celkem zaměstnávala 2 304 lidí.
K větší inkluzi pomáhá také možnost pracovat flexibilněji. Před dvěma lety Vodafone zavedl revoluční změnu a výrazně rozšířil možnosti práce na částečný úvazek pro všechny pozice. Této možnosti už využívá 21 % nováčků, kteří od té doby do firmy nastoupili, a výrazně stoupla obliba part-time úvazků u mužů. Ze všech nováčků na part-time zhruba 28 % tvoří právě muži, což je meziročně o osm procentních bodů více.
Vodafone sází na flexibilitu dlouhodobě a nabízí těm, kteří nemohou nebo nechtějí pracovat pět dní v týdnu, i další možnosti. Řešením je pro ně například zhuštěný pracovní týden, tedy režim, kdy člověk například čtyři dny v týdnu pracuje 10 hodin a pátý už má zkrátka „odpracováno“. Další možnosti pak mají ve Vodafonu lidé s dětmi. Mohou čerpat například 16 týdnů plně placené dovolené pro druhého z rodičů, které využilo během uplynulého fiskálního roku 29 lidí a od spuštění programu v roce 2022 již celkem 156 kolegů a kolegyň.