Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
ČSOB nově varuje před další praktikou kybernetických podvodníků, kterou nyní hojně využívají. Aktuálně se vydávají za známé doručovací společnosti a rozesílají falešné SMS zprávy, přes které kradou lidem přihlašovací údaje k jejich účtům nebo platebním kartám.
„Je to opět známá finta, ale v posledních dnech se její využívání významně zintenzivnilo. Její podstatou je, že člověk klikne na odkaz ve falešné SMS zprávě v domnění, že vyřeší zásilku například od České pošty, ale ve skutečnosti se dostane na napodobeninu platební brány, kde vyplní přihlašovací údaje k účtu nebo platební kartě a v tom okamžiku jsou mu zcizeny podvodníkem a zneužity,“ popisuje hlavní principy tohoto podvodu Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.
Podvodné SMS zprávy jsou letitý trik kyberpodvodníků. Aktuálně se vydávají za doručovací společnosti, ale často třeba i za finanční úřad, správu sociálního zabezpečení a další. „První, na co je třeba myslet je, zda opravdu nějaký balíček očekávám. Pokud ne, tak takovou zprávu rovnou smažte. Všímejte si, z jakého čísla vám zpráva přišla. Často je to zahraniční číslo. Stejně tak odkazy umístěné v SMS zprávách jsou svým tvarem na hony vzdálené od těch reálných. Je potřeba zachovat chladnou hlavu a jednat s rozmyslem,“ dodává Petr Vosála.
Počty kyberútoků meziročně neklesají, ale právě naopak. Podle nedávno zveřejněných statistik České bankovní asociace jich bylo jen za první pololetí přes 30 tisíc. Okradených jsou stovky tisíc a škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR proto společně připravili v loňském i letošním roce preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor. Nově se také zavázali v oblasti kyberbezpečnosti proškolit jeden milion lidí. Formou partnerství se ČSOB přidala i k aktivitě ČBA pod názvem nePINdej!, která formou sofistikovaného testu odkrývá nejčastější triky podvodníků.