Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Home office už není tak trendy. Po období koronavirové pandemie, kdy kancelářské budovy zely prázdnotou, se situace značně mění. Mnoho lidí už jezdí do práce osobně, při zohlednění všech nákladů je to pro méně nákladné.
„Doma si totiž musíte platit všechno sami, a to včetně energií, opotřebení domácnosti nebo také maličkostí jako například káva či jiné nápoje. Navíc zaměstnavatel nepřispívá například na pracovní stůl, technologické vybavení pro online konference nebo samotný internet. Na základě plateb za oběd registrujeme, že se oproti minulému roku o 40 procent víc lidí přesouvá do kanceláře,“ prohlásil Zoltán Finta, obchodní ředitel LemonPay – benefitní platební karty pro zaměstnance.
Práce z domova byla v době pandemie dokonce vládou doporučená. A tak si mnozí na tento komfort navykli. V současné době ale probíhá přesun do kancelářských prostor. „Vidíme to na základě četnějšího placení obědů naší kartou v místech práce. Oproti minulému roku je celkový nárůst v tomto v desítkách procent,“ vysvětil Zoltán Finta, podle kterého vyhnali lidi z domovů například zvýšené výdaje za energie. „Když pracuji doma, musím si více zatopit a spotřebuji také větší množství elektriky či vody.“
Navíc ve dvojpokojových či trojpokojových bytech nejsou prostory uzpůsobené k tomu, aby se tam dalo adekvátně pracovat. A nepřispívá to ani v rámci firemní kultury. „Některé profese vyžadují dress code a určitou úroveň. Když pak probíhá důležitý online hovor z jejich domova a jsou oblečeni v tričku, nevypadá to hezky. Naopak když jste v zasedačce, tak je to daleko reprezentativnější,“ dodal Zoltán Finta z LemonPay – přední benefitní karty pro zaměstnance, která je akceptovaná všude tam, kde jsou platební terminály a čerpání benefitů je v souladu s platnou legislativou.
Někdy je ale návrat do kanceláří zapříčiněný praktickým přístupem zaměstnavatele. „Náklady rostou i firmám kvůli zvýšeným pronájmům za kancelářské prostory. Vedení potřebuje, aby v těch vytápěných prostorech byli zaměstnanci. A tak často zaměstnavatelé lákají své lidi tím, že jim zařizují v práci například jazykové kurzy nebo další benefity. Důležitým faktorem je také možnost mít fyzickou schůzku v sídle firmy s potřebným zázemím a vybavením. Kombinace home-office a schůzek v kavárnách se také promítají do zvýšených nákladů v podobě pohonných hmot, nákladů na občerstvení, parkovné a to na straně zaměstnance i zaměstnavatele. Přesuny s domova na různá místa znamenají oproti práci z kanceláře také výraznou časovou ztrátu během produktivní části dne,“ dodal Finta, podle kterého se změnila také pracovní doba.
„Vidíme, že lidé nechodí třeba přesně na devátou hodinu, ale díky kombinaci home-office pro administrativu a práce z kanceláře pro exekutivní aktivity často dorazí do sídla společnosti později. Nejčastěji dorazí přes oběd.“