středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 13. 1. 2022 15:29

Proč nás streamovací platformy a e-shopy znají tak dobře?

Využívání umělé inteligence (AI) není žádnou novinkou. Algoritmy umělé inteligence mohou ušetřit čas i usnadnit fungování nejen firem, ale i samotných zákazníků a uživatelů. Spokojeného uživatele dělá relevantní obsah. Jak ho streamovací služby tvoří a jak to, že se nám obsahem vždy trefí do noty?

Foto: WDF
Umělá inteligence nás zná lépe, než my sami Foto: WDF

Rekomendační systémy (RS) jsou dnes základními službami používanými ve všech významných digitálních platformách po celém světě, jako je YouTube, Netflix nebo třeba Amazon. Spolu s vyhledávacími službami představují rekomendační systémy klíčové služby, které vám, uživatelům, pomáhají objevovat nový obsah nebo produkty. RS mohou pomoci najít relevantní položky, i když sami například neznáte jejich přesný název, nebo doporučit položku, která je pro vás ještě přijatelnější než ta, kterou jste původně hledali. To pro podnik znamená přidanou hodnotu, a to jak z hlediska vyšších příjmů a konkurenceschopnosti, tak z hlediska spokojenosti zákazníků. I ten nejmenší zákazník, kterým může být třeba i malé dítě, může konzumovat a najít vhodný obsah na platformě YouTube kliknutím na doporučené video.

Jak to celé funguje?

V posledních letech bylo představeno mnoho nových přístupů a algoritmů. Jednou z důležitých metod algoritmů je kolaborativní filtrování (CF). „Tyto algoritmy pracují na základě analýzy vzorců chování uživatelů v publiku a poskytují doporučení na základě podobných uživatelů nebo podobných položek. Největší výhodou této metody je, že se dokáže přizpůsobit trendům nebo reagovat na změny v systému. Tento algoritmus dobře funguje v systémech se značným množstvím interakcí, takže výše zmíněné digitální platformy často využívají tyto principy,“ vysvětluje Stanislav Kuznetsov, odborník na umělou inteligenci v digitální agentuře WDF.

Vzhledem k neustálému nárůstu objemu informací a počtu uživatelů jsou RS stále složitější a kombinují metody/algoritmy z mnoha oblastí výpočetní techniky. Obecně se RS dělí do dvou hlavních skupin: doporučovací systémy založené na hodnocení a techniky filtrování založené na preferencích.

„Systémy založené na hodnocení se zaměřují na předpovídání absolutní hodnoty hodnocení (pořadí) položky, která ještě nebyla uživateli zobrazena. Techniky filtrování založené na preferencích předpovídají doporučení top-k nebo relativní pořadí položek pro daného uživatele podle názoru komunity uživatelů. RS založené na obsahu využívají pro definici aktuálního profilu položek hodnocení, které jim uživatelé udělili v minulosti. Tento profil lze rozšířit o informace získané z popisu položky. Na rozdíl od předchozích systémů využívají kolaborativní RS známé hodnocení skupiny uživatelů k předpovědi neznámého hodnocení konkrétního uživatele.  Tato myšlenka vychází z předpokladu, že pokud skupina uživatelů provedla stejné hodnocení v minulosti, můžeme předpokládat, že hodnocení skupiny bude podobné i v budoucnosti. Systémy demografického filtrování doporučují na základě osobních údajů uživatele, jako je pohlaví, příjem, věk, země atd. Hybridní RS kombinují dva nebo více typů výše uvedených systémů. Většinou poskytují lepší výsledky, ale jsou náročnější na implementaci,“ popisuje základní principy RS Stanislav Kuznetsov.

Potkáte je i na e-shopech

A stejně jako jsme si doporučování vysvětlili na streamovacích platformách, obdobně fungují i u produktů na e-shopech. Zákazníkovo chování provozovatelé e-shopů dobře sledují.

„Na základě vašeho chování a dat, která poskytnete, se pak na pozadí RS neustále modelují další doporučení. Tedy zobrazí se vám další podobné produkty a produkty příbuzné vašemu vybranému. Celý tento proces funguje, aniž by bylo nutné znát identitu uživatele. Pokud ji e-shop ale zná, jste registrovaný uživatel, a provozovateli e-shopu poskytnete údaje ke zpracování – a to především email, celý RS mohou posunout na další úroveň. Po‚prokliknutí ze zaslaného newsletteru na daný e-shop, streamovací službu a podobně, bude díky RS provozovatel e-shopu schopen sledovat vaše chování a následně zasílat opravdu cílené nabídky,“ vysvětluje Vojtěch Strnad, CEO a partner WDF.

Články autora Renata Faltejsková

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Schodek státního rozpočtu v roce 2024 dosáhl 271 mld. Kč

Schodek státního rozpočtu dosáhl v minulém roce 271,4...
Trendy

Co čeká logistiku a e-commerce v roce 2025?

E-commerce se vloni po pár letech poklesů a...
Expertní pohled

OSINT předchází útokům hackerů a nekalým praktikám

Zkratka OSINT (Open Source Intelligence) označuje sběr, zpracování...