středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 26. 11. 2021 18:02

Home office účinným nástrojem v boji proti covidu i při zvyšování spokojenost

Práce z domova opět vládne kancelářským oborům

Se stále se zhoršující epidemiologickou situací doporučují kancelářské obory svým zaměstnancům návrat k práci z domova. Už v průběhu září home office trvale využívalo 72 % zaměstnanců center podnikových, zákaznických a IT služeb, nyní se jejich podíl pohybuje podobně jako na jaře 2020 či 2021 kolem 90 %. Bez ohledu na pandemii plánuje pravidelný home office na dva až čtyři dny v týdnu do budoucna na stálo zavést až 71 % center, a to zejména na základě poptávky a spokojenosti zaměstnanců. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu asociace ABSL.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

I když v létě, po odeznění jarní vlny pandemie, většina firem umožnila postupný návrat do firemních kanceláří, zaměstnanci se do nich příliš nehrnuli. Průměrně byla kapacita kanceláří zaplněna jen z 15 %. Dle průzkumu ABSL působilo v září v oboru podnikových, zákaznických a IT služeb 72 % zaměstnanců z domova trvale, 19 % po dobu 2 až 4 dnů v týdnu a pouhých 9 % využívalo firemní kancelář každý den. „Kvůli prudkému nárůst covidových případů v ČR zaměstnavatelé z našeho oboru přestali své lidi do kanceláří zvát, a naopak znovu doporučují těm, kterým to podmínky a pracovní náplň dovolí, pracovat z domova. Přes 90 % zaměstnanců našeho oboru tak nyní opět funguje z domova,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL. Dle něj tímto způsobem zaměstnavatelé výrazně přispěli k omezení šíření epidemie jak v roce 2020, tak i letos na jaře. Rekordní přírůstky covidových případů je přiměly tento nástroj použít znovu.

„Kancelář máme sice již několik měsíců otevřenou na 30 % kapacity, ale naši zaměstnanci to ani v průběhu klidného léta nevyužili. V průměru jsme měli v kancelářích maximálně 15 % kolegů. Nyní všem zaměstnancům, kterým to umožňuje pracovní náplň, doporučujeme práci z domova. Od pondělka pak umožňujeme do kanceláří vstup jen očkovaným nebo těm, kteří covid v nedávné době prodělali. Ostatní se musí prokázat testem. Globálně bylo rozhodnuto, že lidé mohou na home office fungovat do června příštího roku,“ říká Lenka Pospíšilová, HR Business Partner v centru podnikových služeb SAP Services. Podobný hlas je slyšet i z dalších firem, například z výzkumného a vývojového centra společnosti Pure Storage: „Vzhledem k alarmujícímu nárůstu počtu covid případů v České republice doporučujeme našim lidem práci z domova. Naši kancelář udržujeme při zachování všech bezpečnostních opatření otevřenou, abychom umožnili přístup těm zaměstnancům, kteří z domova pracovat nemohou, ať už kvůli povaze práce nebo jejich soukromým důvodům,“ říká Jacob Ringler, šéf centra.

Nástroj v boji proti covidu i při zvyšování spokojenosti

Home office se neukázal jen jako dobrou zbraní při boji s pandemií, ale i nástrojem při zvyšování spokojenosti zaměstnanců. Například dle studie Ministerstva práce a sociálních věcí je s fungováním práce z domova spokojeno až 95 % vedoucích pracovníků a 85 % zaměstnanců si přeje mít nějakou možnost pracovat z domova i do budoucna. 58 % ji totiž považuje za podstatný benefit. Nejvíc respondentů vidí jako ideální rozsah práce z domova 16 či 20 hodin týdně. Celých 40 % zaměstnanců se pak domnívá, že jsou v rámci domova dokonce výkonnější.

„Epidemie koronaviru odstartovala zásadní změny v oblasti využívání práce z domova, které mají trvalý přesah do běžného fungování na pracovištích,“ říká Jonathan Appleton s tím, že dle aktuálního průzkumu ABSL plánuje 71 % firem z oboru podnikových služeb zavést pravidelný home office dva až čtyři dny v týdnu i mimo pandemii koronaviru. Plný home office by pak do budoucna chtělo nabízet 12 % zaměstnavatelů a 14 % počítá s flexibilitou dle preferencí zaměstnanců. S jedinečným projektem, který se věnuje budoucímu pracovnímu modelu, přišla společnost Novartis. Projekt s názvem Reimagine Workplace je založený na zpětné vazbě zaměstnanců a kombinuje úpravu kancelářských prostor s důrazem na nové technologie umožňující kvalitní spolupráci ze vzdáleného prostředí a v rámci programu Choice with Responsibility, inovativní a velmi otevřený přístup v poskytování flexibility zaměstnancům, kteří si spolu v rámci svého týmu mohou určovat, jak budou pracovat, včetně toho, zda chtějí pracovat z domova nebo z kanceláře. Mimo jiné mohou zaměstnanci po dobu 2 měsíců v období 12 měsíců během své soukromé cesty pracovat dokonce i ze zahraničí. Projekt společnosti přinesl nejen zvýšení spokojenosti zaměstnanců, ale také ocenění ABSL Diamond.

Články autora Marta Lipovská

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Pohled z praxe

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Pohled z praxe

Virtuální benefitní karta HR počinem roku

První virtuální benefitní kartu uvedla na český trh...
Aktuality

Gruzínské gastro přes Prahu útočí na Evropu

Gruzínská síť vyváženého rychlého občerstvení SKA otevřela druhou...