čtvrtek 23. ledna 2025
ikona hodiny 28. 7. 2021 14:41

Nové perspektivní trhy pro české e-shopy

Když české e-shopy expandují na nové trhy, často jsou první na řadě východní sousedé. Když pomineme Slovensko, které mají e-shopy v nabídce běžně, jedná se nejčastěji o Maďarsko a Rumunsko. Z pohledu e-commerce se jedná o rychle rostoucí trhy (okolo 30 % meziročně), kde české a slovenské e-shopy vyšlapaly cestičku a s expanzí si dokážou dobře poradit.

Foto: Pošta bez hranic
Foto: Pošta bez hranic

Dnes už není problém doručit zboží ve stejném standardu jako v Česku nebo na Slovensku, a to i v případě, že sklad e-shopu je stále v tuzemsku. Je dobré mít na paměti, že zatímco ve světě i u nás jsou platby na dobírky stále méně časté, v Maďarsku, Rumunsku, ale i v dalších státech východu Evropy je to stále nejrozšířenější platební metoda.

Rumunsko

Rumunsko je trh s obrovským potenciálem a strategickým umístěním. Má nejrychleji rostoucí ekonomiku na území Evropy a roste i zájem obyvatel o online nakupování. Při vstupu na zahraniční trh do Rumunska není třeba bát se velké konkurence, na 19 a půl milionu obyvatel připadá přibližně 15 tisíc e-shopů. Rumunští zákazníci preferují dobírku, postupně však narůstají bezhotovostní platby. Mezi nejprodávanější produkty v Rumunsku patří elektronika, oblečení, vybavení do domácnosti a hračky.

  • 19,5 milionů obyvatel
  • 15 tisíc e-shopů
  • 4,7 % podíl online prodeje
  • 30 % růst e-commerce
  • 74 % populace aktivní na internetu

Navíc na východních trzích (ale i třeba na Balkáně) jsou podle Davida Poláška z kurýrního projektu Pošta bez hranic výrazně přívětivější ceny za placenou reklamu, která se často podílí výrazným poměrem na objednávkách. V tomto kontextu je dobré dodat, že už nějaký rok provozuje Google svůj nástroj Market Finder v rámci platformy Think With Google, kde si mohou podnikatele zjistit, jaké jsou ceny za reklamu na konkrétních trzích v rámci jejich sortimentu.

„Oproti českému e-commerce trhu jsou ty rumunské a maďarské stále v rozletu. Pro kontext dodejme, že české e-commerce prostředí patří mezi špičku v Evropě co se týče počtu e-shopů na obyvatele. Právě i vysoká konkurence mezi místními e-shopy nutí podnikatele jít za hranice, kde je konkurence nižší,“ upozorňuje David Polášek.

Maďarsko

Maďarsko se může chlubit strategickou polohou s přístupem na trhy EU a spolehlivou infrastrukturou atraktivní pro mezinárodní společnosti. Aktuálně se jedná o jeden z nejrychleji rostoucích e-commerce trhů s nízkou konkurencí. Specifikem maďarského trhu je to, že většinu prodejů generuje hlavní město Budapešť a jeho okolí. Maďarští zákazníci preferují bezhotovostní platby. Mezi nejprodávanější produkty v Maďarsku patří móda, elektronika, nábytek, letenky a ubytování.

  • 10 milionů obyvatel
  • 13 tisíc e-shopů
  • 5,3 podíl online prodeje
  • 30 % růst e-commerce
  • online tržby 3,04 mld. EUR
  • 89 % populace aktivní na internetu

Mají ale české, potažmo slovenské e-shopy na růžích ustláno?

Rozhodně ne. Téměř jistou cestou k neúspěchu je podcenění trhu. Nestačí jen přeložit web do maďarštiny nebo rumunštiny, je třeba poskytnout servis na takové úrovni, na kterou jsou zákazníci zvyklí. Kromě již zmíněného perfektního překladu e-shopu je to i zákaznická podpora v lokálním jazyce, výběr lokálních dopravců, doručení do 2 pracovních dnů a možnost vrátit zboží, pokud možno jednoduše.

A co další perspektivní trhy?

Zatímco Rumunsko a Maďarsko už je z českého pohledu „objevené”, do hledáčku e-shopů už se začínají dostávat další trhy na Balkáně s velkým potenciálem. „Stále více evidujeme zájem o země jako Chorvatsko, Slovinsko, Bulharsko nebo Řecko. Dá se očekávat, že i z těchto zemí se stane pro české e-shopy standard,” říká David Polášek.

Články autora Pavel Kašpar

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Pohled z praxe

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Pohled z praxe

Virtuální benefitní karta HR počinem roku

První virtuální benefitní kartu uvedla na český trh...
Aktuality

Gruzínské gastro přes Prahu útočí na Evropu

Gruzínská síť vyváženého rychlého občerstvení SKA otevřela druhou...