Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
S Martinem Gerstmanem, ředitelem pražského Congress & Wellness Hotelu Olšanka o pomalém covidovém nadechování i o tom, kde a jak v pandemické době hotely hledají zákazníky.
Jak se cítíte po měsících neprovozu?
Nadechujeme se k životu. Musím říct, že hotely stát opravdu podržel, nás navíc velmi podržel i vlastník, tedy Českomoravská konfederace odborových svazů. Dostali jsme poměrně velkorysou bezúročnou půjčku, dokonce s prodlouženou splatností a mohli jsme tak platit závazky i udržet zaměstnance. Takže rozjezd máme snazší v tom, že nemusíme složitě dávat dohromady personál.
Kdyby přišel další lockdown?
Asi bychom to přežili, ale obávám se, že už bychom museli dělat brutálnější opatření. A nezvládli bychom to bez pomoci státu nebo vlastníka. Boží pomoc by asi nestačila.
Museli jste upravovat ceny?
Dlouhý lockdown je podle některých spouštěčem inflace. Ubytování jsme nezdražili, ani se k tomu letos nechystáme, v restauraci jsme zvedli ceny denních menu v nízkých procentech, řádově možná o desetikorunu, protože tam jsme byli na hraně. Rostou vstupy a s tím se mnoho dělat nedá, časem nás to patrně dožene. Podobný trend růstu cen ve službách je vidět i v zahraničí.
Dá se na současné době najít z pohledu hoteliéra vůbec něco pozitivního?
Je to nová výzva. Člověk si musí sáhnout do rezerv. Myslíte si obvykle, že děláte maximum, ale když přijde krize jako tato, vždycky zjistíte, že se dá udělat víc. Měli jsme několik brainstormingových sezení a vymysleli jsme fůru věcí, které jsme hned realizovali. Včera například jsme natáčeli záběry dronem, abychom ještě vylepšili webové stránky. Už předtím jsme vyčlenili jeden ze salonků a udělali jsme v něm dětskou hernus promítáním filmů. Máme rodinné pokoje, které dovolují ubytovat rodiče a děti odděleně, se společnou chodbou a sociálním zázemím. Čekáme, že o takovou službu by mohl být zájem. Předevčírem jsme dostali ocenění Nejlepší wellness hotel regionu, to je určitě pozitivní.
Máte bezesporu výhodu v širokém portfoliu služeb…
To v každém případě, nemáme pouze wellness, ale celé sport centrum – bazén, posilovnu, stolní tenis, badmintonové kurty, což je velká a ceněná specialita, ale také kongresové vybavení s variabilitou od 15 do 600 osob ve čtrnácti saloncích či velkém sálu a také gastronomické provozy, pivní terasu, vinný bar s širokou nabídkou moravských i zahraničních vín, kde můžeme díky speciální technologii nabídnout takřka kterékoliv víno na skleničku… Cílíme nejen na individuální turisty, ale i na kongresovou turistiku a firemní klientelu, která si náš hotel oblíbila nejen pro širokou škálu benefitů, ale i díky přístupu našeho personálu. A také na místní klientelu, která sice nevyužije ubytování, ale služby wellness, sportcentra a gastronomii. Oblíbené jsou třeba nejrůznější degustace, které pořádáme několikrát do měsíce.
Jak v současné době vidíte budoucnost hotelů?
Obecně mohu těžko hodnotit, každý hotel je jiný. My k černé nule potřebujeme alespoň pětačtyřicetiprocentní obsazenost.
Máte ji?
Ani zdaleka ne, dnes jsme na nějakých sedmnácti, možná osmnácti procentech. A nevěřím, že na tu pomyslnou hranici efektivity dosáhneme o prázdninách. Budeme držet palce, abychom si o prázdninách přivezli jako Češi minimum problémů ze zahraničí, protože v současné době vypadá situace vcelku příznivě a my už se těšíme, až se budeme moci pustit do akcí, které jsme z loňského roku a letošního jara museli přesouvat na podzim a na příští rok, dokonce některé akce už máme plánované i na rok 2023.
Hoteliéři často tvrdí, že česká klientela tu zahraniční nenahradí, protože nemá takovou ochotu a možnosti utrácet.
Je rozdíl v tom, jestli trávíte dovolenou v Praze nebo na českých horách, na jižní Moravě či na Lipně. Praha už je dnes často lacinější než ostatní oblasti, protože je tu značná konkurence musíme o klienta mnohem více bojovat. Takže paradoxně musíme nabízet lepší služby za nižší cenu. Ale naše matematika není nijak složitá, není kumšt mít narvaný hotel za málo peněz. Byli jsme zhýčkaní, mívali jsme letní obsazenost kolem devadesáti procent. To asi dlouho mít nebudeme…