středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 9. 7. 2021 09:03

Hotelům v pandemii Boží pomoc nestačí

S Martinem Gerstmanem, ředitelem pražského Congress & Wellness Hotelu Olšanka o pomalém covidovém nadechování i o tom, kde a jak v pandemické době hotely hledají zákazníky.

Petr Karban Petr Karban autor

Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několika titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.

Foto: Hotel Olšanka
Foto: Hotel Olšanka

Jak se cítíte po měsících neprovozu?

Nadechujeme se k životu. Musím říct, že hotely stát opravdu podržel, nás navíc velmi podržel i vlastník, tedy Českomoravská konfederace odborových svazů. Dostali jsme poměrně velkorysou bezúročnou půjčku, dokonce s prodlouženou splatností a mohli jsme tak platit závazky i udržet zaměstnance. Takže rozjezd máme snazší v tom, že nemusíme složitě dávat dohromady personál.

Kdyby přišel další lockdown?

Asi bychom to přežili, ale obávám se, že už bychom museli dělat brutálnější opatření. A nezvládli bychom to bez pomoci státu nebo vlastníka. Boží pomoc by asi nestačila.

Museli jste upravovat ceny?

Dlouhý lockdown je podle některých spouštěčem inflace. Ubytování jsme nezdražili, ani se k tomu letos nechystáme, v restauraci jsme zvedli ceny denních menu v nízkých procentech, řádově možná o desetikorunu, protože tam jsme byli na hraně. Rostou vstupy a s tím se mnoho dělat nedá, časem nás to patrně dožene. Podobný trend růstu cen ve službách je vidět i v zahraničí.

Foto: Hotel Olšanka

Benefity pro korporátní klientelu

  • VIP snídaně formou bufetu
  • Bazén a fitness centrum zdarma
  • Minerální voda na pokoji zdarma
  • Příslušenství na vaření kávy a čaje na pokoji
  • Voucher na 0,1 dcl výborného českého vína
  • 20% sleva v hotelové restauraci
  • Zrušení rezervace zdarma 24 hodin před příjezdem
  • Dřívější check-in a pozdější check-out
  • Parkování za zvýhodněnou cenu 300 Kč
  • Možnost platby na fakturu
Foto: Hotel Olšanka
Foto: Hotel Olšanka

Dá se na současné době najít z pohledu hoteliéra vůbec něco pozitivního?

Je to nová výzva. Člověk si musí sáhnout do rezerv. Myslíte si obvykle, že děláte maximum, ale když přijde krize jako tato, vždycky zjistíte, že se dá udělat víc. Měli jsme několik brainstormingových sezení a vymysleli jsme fůru věcí, které jsme hned realizovali. Včera například jsme natáčeli záběry dronem, abychom ještě vylepšili webové stránky. Už předtím jsme vyčlenili jeden ze salonků a udělali jsme v něm dětskou hernus promítáním filmů. Máme rodinné pokoje, které dovolují ubytovat rodiče a děti odděleně, se společnou chodbou a sociálním zázemím. Čekáme, že o takovou službu by mohl být zájem. Předevčírem jsme dostali ocenění Nejlepší wellness hotel regionu, to je určitě pozitivní.

Máte bezesporu výhodu v širokém portfoliu služeb…

To v každém případě, nemáme pouze wellness, ale celé sport centrum – bazén, posilovnu, stolní tenis, badmintonové kurty, což je velká a ceněná specialita, ale také kongresové vybavení s variabilitou od 15 do 600 osob ve čtrnácti saloncích či velkém sálu a také gastronomické provozy, pivní terasu, vinný bar s širokou nabídkou moravských i zahraničních vín, kde můžeme díky speciální technologii nabídnout takřka kterékoliv víno na skleničku… Cílíme nejen na individuální turisty, ale i na kongresovou turistiku a firemní klientelu, která si náš hotel oblíbila nejen pro širokou škálu benefitů, ale i díky přístupu našeho personálu. A také na místní klientelu, která sice nevyužije ubytování, ale služby wellness, sportcentra a gastronomii. Oblíbené jsou třeba nejrůznější degustace, které pořádáme několikrát do měsíce.

Jak v současné době vidíte budoucnost hotelů?

Obecně mohu těžko hodnotit, každý hotel je jiný. My k černé nule potřebujeme alespoň pětačtyřicetiprocentní obsazenost.

Máte ji?

Ani zdaleka ne, dnes jsme na nějakých sedmnácti, možná osmnácti procentech. A nevěřím, že na tu pomyslnou hranici efektivity dosáhneme o prázdninách. Budeme držet palce, abychom si o prázdninách přivezli jako Češi minimum problémů ze zahraničí, protože v současné době vypadá situace vcelku příznivě a my už se těšíme, až se budeme moci pustit do akcí, které jsme z loňského roku a letošního jara museli přesouvat na podzim a na příští rok, dokonce některé akce už máme plánované i na rok 2023.

Hoteliéři často tvrdí, že česká klientela tu zahraniční nenahradí, protože nemá takovou ochotu a možnosti utrácet.

Je rozdíl v tom, jestli trávíte dovolenou v Praze nebo na českých horách, na jižní Moravě či na Lipně. Praha už je dnes často lacinější než ostatní oblasti, protože je tu značná konkurence musíme o klienta mnohem více bojovat. Takže paradoxně musíme nabízet lepší služby za nižší cenu. Ale naše matematika není nijak složitá, není kumšt mít narvaný hotel za málo peněz. Byli jsme zhýčkaní, mívali jsme letní obsazenost kolem devadesáti procent. To asi dlouho mít nebudeme…

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Pohled z praxe

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Pohled z praxe

Virtuální benefitní karta HR počinem roku

První virtuální benefitní kartu uvedla na český trh...
Aktuality

Gruzínské gastro přes Prahu útočí na Evropu

Gruzínská síť vyváženého rychlého občerstvení SKA otevřela druhou...