středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 20. 5. 2021 12:56

Výzvou je doba sama

Úspěšná třebíčská společnost Altreva má od července 2020 novou jednatelku, do jejího čela se opět postavila žena. I když je Viktória Jochmanová s firmou spjata mnoha lety spolupráce, byl to impulz k rozhovoru o změnách a směřování podniku, který je evropským lídrem mezi výrobci ochranných a pracovních oděvů.

Petr Karban Petr Karban autor

Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několika titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.

Foto: Altreva
Foto: Altreva

Mění pandemie pohled firem na pracovní a ochranné oděvy?

Nezaznamenali jsme žádnou významnější změnu v požadavcích firem na pracovní oděvy. Faktem ale je, že objednávky poklesly v minulém roce asi o 20 %, významný podíl na tom měl pokles zakázek v sektoru HoReCa. Co vnímáme, je opatrnější přístup při objednávání, což zcela jistě souvisí se snahou firem šetřit. Delší je i čas, který firmy potřebují na vyhodnocení nabídek, což patrně souvisí s tím, že se v mnoha firmách mění pracovní modely, řada lidí pracuje z domova. Jednak tak klesají požadavky na pracovní oděvy, jednak konferenční hovory zatím nedokážou plnohodnotně nahradit osobní jednání, ještě jsme si přece jen úplně nezvykli.

Je ve standardu rozdíl mezi slovenskými a českými podniky, pokud jde o nároky na pracovní a ochranné oděvy?

Osobně nevnímám žádný rozdíl, obě země a jejich národy jsou natolik propojené, že je ani jako dvě země nevnímám. Konečně, vyrostla jsem ve společném státě. A i dnes jsou návyky podobné, jak lidské, tak firemní. Podniky se snaží o získání co nejlepších oděvů za co nejrozumnější ceny. Chovají se prostě tržně. Podobná je situace i legislativa. V obou zemích proto vidím podobné tendence, zvyšující se poptávku po ochranných pracovních oděvech s certifikací, což vnímám jako určitý znak vyspělosti trhu, jako posilování péče o zaměstnance.

Foto: Altreva

Viktória Jochmanová

Od 1. července 2020 jednatelka společnosti Altreva. Pro Alsico pracuje od března 2004, kdy byla ředitelkou a jednatelkou společnosti Betatex, jejíž bylo Alsico většinovým vlastníkem. Firma  ukončila své samostatné působení s koncem roku 2008, od roku 2009 pak Viktória Jochmanová pracovala v rámci slovenské pobočky Altrevy, na starost měla obchod na Slovensku, v Polsku, na Ukrajině a v Rusku. Žije na Slovensku v Prešově.

Vidíte nějaké nové trendy či tendence?

V posledních letech je to určitě vpád nápadů, designu, prvků a materiálů z běžného volnočasového a sportovního či funkčního odívání do oblečení pracovního. Elastické materiály, prodyšnost a funkčnost se stávají normou. Každý se prostě rád cítí v oblečení pohodlně a stylově, i když jde o oblečení pracovní. Firmy zase mnohem častěji než dříve kladou důraz na identitu a kultura firemního oblečení je jejím zřejmým odrazem.

Přichází s vámi do Altrevy nějaká výrazná změna?

Na pozici jednatele společnosti Altreva došlo k přirozené generační obměně, která shodou okolností kopíruje obdobnou změnu v Alsico. V rámci skupiny pracuji už více než sedmnáct let, jsem tedy již poměrně dlouho součástí vývoje i směřování firmy, jsem ztotožněná s její filozofií a budu se snažit tyto záměry uvádět do reality. Výzvou je z mého pohledu už sama doba, všechno se velmi dynamicky mění a je potřeba umět reagovat, být flexibilní. Na druhou stranu, zákazník chce jistotu. Osobně se proto snažím o to, aby v rámci nestandardních podmínek, v nichž existujeme, byla Altreva místem stabilním. Pro zákazníky, pro zaměstnance i pro vlastníky společnosti.

Altreva v datech

  • 1992 Začátek spolupráce výrobního družstva ODĚVA s belgickou rodinnou firmou ALSICO
  • 1994 ALSICO a ODĚVA zakládají společný podnik pod názvem ALTREVA – firma má 90 zaměstnanců a vyrábí 120 000 ks pracovních oděvů ročně
  • 1995 Získání prvního zákazníka z řad průmyslových prádelen
  • 2005 Počátek vývoje vlastních kolekcí
  • 2006 Založení sesterské společnosti ALTREVA-services, s. r. o.
  • 2008 Založení pobočky na Slovensku
  • 2011 Založení dceřiné společnosti ALTREVA UKRAJINA
  • 2014 Počet zaměstnanců roste na 200, firma ročně dodává na 800 000 ks oděvů do 15 zemí Evropy
  • 2015 Zastoupení v Polsku
  • 2016 Za celý rok bylo vyrobeno více než 1 000 000 pracovních oděvů

Když srovnáte české a slovenské prostředí v čase pandemie, najdete nějaké zásadní rozdíly?

Do funkce jsem původně měla nastoupit již na jaře loňského roku, bohužel pandemie a totálně zavřené hranice byly překážkou. Od té doby v podstatě dennodenně sleduji aktuální situaci v obou zemích a hledám možnosti a podmínky k cestám mezi oběma zeměmi, protože na víkendy se pravidelně vracím domů na Slovensko. Mám pocit, že jsme hlavně po létě byli jako Slováci opatrnější, i opatření u nás byla celkově přísnější a zpravidla začínala platit i dříve než v Česku. U vás byla cítit možná větší potřeba projevovat se, dávat najevo nesouhlas. Ale je to jen můj soukromý názor a nechci určitě paušalizovat.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Pohled z praxe

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Pohled z praxe

Virtuální benefitní karta HR počinem roku

První virtuální benefitní kartu uvedla na český trh...
Aktuality

Gruzínské gastro přes Prahu útočí na Evropu

Gruzínská síť vyváženého rychlého občerstvení SKA otevřela druhou...