středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 4. 3. 2021 09:19

Když chybí racionální pohled

Rekodifikace stavebního práva se vleče. Je to vlastně příznačné, vždyť stavební řízení v Česku patří mezi nejdelší na světě a čekat, že nový stavební zákon projde legislativním procesem jako nůž máslem by bylo bláhové. Pracuje se na něm již od roku 2017. Současně ale platí, že jádro sporů, jímž je – zdá se – struktura stavebních úřadů, je zcela iracionální.  Od poslední významné debaty na toto téma, kterou živí především Svaz měst a obcí, uběhl rok a nic se nezměnilo. Bohužel...

Petr Karban Petr Karban autor

Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několika titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.

Foto: Shutterstock.com
Stavební zákon živí iracionální spory Foto: Shutterstock.com

Důkazem budiž komentář Mnoho povyku pro nic, který jsme publikovali v lednu loňského roku. Nechci opakovat, co už přesně pojmenovala jeho autorka. Jen mi přijde alarmující, že od té doby jsme se ve snaze o funkční a kvalitní stavební právo mnoho neposunuli. Municipality a opozice se stále nemohou smířit s tím, že stavební úřady by řídil stát, opozice v tom vidí problémy a megaúřad, municipality pak nadto ještě výrazné omezení svých pravomocí.

Poslanec Marek Výborný zmínil v debatě, že návrh představuje naprostou destrukci smíšeného modelu státní správy. Možná je to pravda. Otázka zní: No a co? Není cestou k funkčnímu modelu zbourat ten starý, nefunkční? Vždyť právě stavebníci a stavitelé nejlépe vědí, že rekonstrukce něčeho, co nevyhovuje, je ta nejsložitější a nejdražší možná cesta a výsledkem je vždycky jen kompromis.

Česko má šanci postavit zcela nový model stavebního řízení, která by byl funkční a zvládl by, spolu s digitalizací stavebného řízení, zkrátit přípravu staveb v Česku natolik, že by se mohla začít podobat tomu, jak se stavby připravují v civilizovaných zemích. Tuzemská ekonomika to potřebuje.

Municipality i opozice však trvají na tom, že likvidovat smíšený model státní správy je velmi nerozumné, zdraží to administrativní procesy a může to mít drastické dopady do stavebního řízení. Nalejme si čistého vína. Model stavebního řízení je přenesením výkonu státní správy na samosprávu. Má to v případě stavebního řízení nějakou logiku? Nemá. Jen to přispívá k nižší produktivitě i odbornosti a vytváří to prostředí pro – eufemisticky řečeno – nestandardní řízení. Samotný fakt, že stavební úřady budou státní, neznamená, respektive nemusí znamenat ani více úředníků, ani více peněz, ani žádný nerozum a drastické dopady. To jsou jen řečnické figury, dobré pro Parlament a mediální prostor. Nebo mají municipality a odpůrci zákona k dispozici nějaké modely a propočty, které by jejich výtky na adresu novely zákona podpořily tvrdými daty? Pokud ano, omlouvám se, ale žádné jsem nenašel.

V pandemických debatách je často slyšet stížnost na to, že vláda svá opatření nezdůvodňuje. V případě stavebního zákona se stejně chová opozice i Svaz měst a obcí. Není náhodou naším největším problémem absence racionality?

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené

V novém roce 2025 přejeme úspěch nejen v podnikání

Redakce portálu KomoraPlus.cz přeje všem svým čtenářům nejen...
Nezařazené

Rozvoj Letiště Václava Havla Praha

Letiště Praha, provozovatel největšího českého mezinárodního letiště, podniká...
Nezařazené

Sledujte živě mezinárodní konferenci Klíčové faktory úspěchu

V pátek 6. prosince se slavnostním večer s vyhlášením výsledků...