středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 24. 7. 2020 11:29

Rodinné firmy jsou odolné, ale podporu zaslouží

Podnikatelé poslali vzkaz vládě

V olomouckém hotelu Nutrend World právě skončilo 13. setkání vlastníků rodinných firem, které pod heslem České žezlo ukované z rodinného stříbra již tradičně pořádají agentura COT spolu s Asociací rodinných firem a butikovou advokátní kanceláří Pavelka Partners.

Petr Karban Petr Karban autor

Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několika titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.

Foto: Aleš Funke
Předání ceny Odolná firma 2020 – ocenění si osobně převzal Dariusz Jakubowicz společně se synem stejného jména. Foto: Aleš Funke

Nejhlasitějším výstupem dvoudenního setkání, plného debat a diskusí nad současnou i budoucí podobou podnikání v Česku, byl vzkaz vládě, který volá po jasnější a cílenější podpoře rodinných firem, jejichž význam je nezpochybnitelný zvláště v krizových dobách. Což se ostatně projevuje již v současnosti, kdy řada nadnárodních korporací omezuje své výdaje, zatímco řada rodinných firem hledá v téže době příležitosti k investicím a způsob, jak udržet a ještě posílit své postavení. Jejich motivace k podnikání je totiž díky těsnějším vazbám na region, zákazníky i zaměstnance širší a není cílena pouze na zisk a okamžitou hodnotu akcií.

2 000 000 pracovních míst bez dotací

Principiálně je podnikání rodinných firem orientováno dlouhodobě, když základní filozofií majitele je předat rodinný majetek další generaci v kondici přinejmenším stejné, v jaké ho sám přebíral. Na setkání se proto diskutovala i taková témata, jakými jsou investiční pobídky či zrychlené odpisy, tedy nástroje, které mohou tuzemské rodinné podnikání významně podpořit. „Kupříkladu investiční pobídky byly a jsou často diskutovaným tématem – v jejich důsledku zahraniční investoři v Česku vybudovali několik desítek tisíc pracovních míst, když dotace na jedno pracovní místo představuje řádově statisícové částky. Rodinné firmy, jak vyplývá ze statistik a průzkumů, v posledních 30 letech vybudovaly v Česku na dva miliony pracovních míst v podstatě bez dotací. Pravidla pro investiční podmínky byla sice před více než rokem změněna, ani v nové podobě však nejsou pomocí českým rodinným firmám a v podstatě jsou nefunkčním nástrojem, když je v poslední době využilo pouhých osm subjektů,“ řekl v průběhu diskuse Libor Musil, spolumajitel stavební společnosti Liko-S a místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků. „Fungující pobídky i zrychlené odpisy jsou určitě dobrou formou podpory, ale tu hlavní vidím v tom, co žádná vláda za třicet let existence státu nedokázala – dejte nám kvalitní infrastrukturu, silnice, dálnice, železnice… To nám pomůže nejvíc,“ poznamenal k tématu Josef Ťulpík, majitel úspěšné jesenické firmy WTC Písečná.

Rodinné firmy jsou odolné

Na úvod setkání byly prezentovány i výsledky jedinečného průzkumu Odolná firma 2020, který ve spolupráci s Asociací rodinných firem a Asociací malých a středních podniků a živnostníků zpracovali akademici Vysoké školy finanční správní. Průzkum přinesl řadu zajímavých zjištění o vnitřních faktorech rodinného podnikání. „Rodinné podniky působí ve všech regionech i ve všech segmentech české ekonomiky a tvoří asi 87 % všech ekonomických subjektů. Výsledky našeho průzkumu říkají, že 83 % zúčastněných rodinných podniků můžeme zařadit do kategorie Odolná firma,“ řekla Naděžda Petrů, vedoucí Katedry ekonomie a managementu na VŠFS. Pokud by zmíněný výsledek platil pro celý segment rodinného podnikání, byla by to dobrá zpráva pro českou ekonomiku. Ocenění Odolná firma 2020 pro nejlepší firmu letošní ankety si ze setkání odvážejí otec a syn Jakubowiczové, jejichž rodina vlastní úspěšnou společnost Barvy a laky Hostivař a také fotbalový klub Bohemians Praha 1905. Velmi symbolicky tak převzali cenu, kterou pro nejodolnější firmu vyrobila sklárna bratří Jílků, vyrábějící skleněné artefakty právě od roku 1905.

Zájem vyvolala následná živá diskuse Ladislava Urbana, manželů Kadlecových a Libora Musila, zástupců tří rodin, které vlastní úspěšné společnosti ze tří různých segmentů – stavebnictví, prodej automobilů a potravinářství. Velmi sledované bylo i vystoupení Romana Chlupatého a Miroslava Nováka, které uzavřelo včerejší formální část setkání – ti se věnovali pohledu politického ekonoma a nezávislého ekonoma na problematiku podnikání v podmínkách současného globálního světa s jeho především geopolitickými vlivy. Byť se na první pohled může zdát toto téma českým rodinným firmám vzdálené, v mnoha detailech se dotýká i jich. Dnešní dopoledne pak bylo na závěr setkání věnováno dvěma workshopům – první si všímal procesu předání či prodeje rodinného majetku, druhý pak bezpečnosti ve všech možných významech toho slova.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Analýzy

Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců

Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších...
Aktuality

Zakladatelka Canaria Travel získala prestižní ocenění Tourinews

Mezi sedm osobností, které zanechaly významnou stopu v cestovním...
Názory

Jak uniknout z německé pasti? Více odvahy a vikingská inspirace!

Německá ekonomika je “nemocný muž” Evropy a s...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené

V novém roce 2025 přejeme úspěch nejen v podnikání

Redakce portálu KomoraPlus.cz přeje všem svým čtenářům nejen...
Nezařazené

Rozvoj Letiště Václava Havla Praha

Letiště Praha, provozovatel největšího českého mezinárodního letiště, podniká...
Nezařazené

Sledujte živě mezinárodní konferenci Klíčové faktory úspěchu

V pátek 6. prosince se slavnostním večer s vyhlášením výsledků...